۱۸ ساعت پیش

نکات و دستور پخت خورش زرشک آلو مجلسی با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت خورش زرشک آلو مجلسی با طعمی بی نظیر

خورش آلو زرشک یکی از انواع غذاهای سنتی و محبوب آشپزی ایرانی است که با دستورالعمل های متنوعی تهیه می‌گردد. این خورش لذیذ با ترکیب میوه‌های آلو و زرشک، همراه با سایر مواد مغذی و ادویه‌جات خوشمزه، طعمی دلپذیر و منحصر به فرد به غذا می‌بخشد. طرز تهیه کامل و مرحله به مرحله این خورش سنتی در ادامه در وبلاگ کدبانو ارائه شده است تا مخاطبان گرامی با دنبال کردن آن بتوانند این غذای لذیذ را به راحتی در منزل طبخ نمایند.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
سینه و ران مرغ۴۰۰ گرم
هویج۱ تا ۲ عدد متوسط
زرشک۵ قاشق غذاخوری
آلو زرد خشک۳۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
کره۱۰۰ گرم
سیر۳ حبه
آب جوشیده۳ لیوان
پودر دارچین، پودر زیره و ادویه خورشبه مقدار کافی
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی
زعفران دم کرده۲ تا ۳ قاشق غذاخوری

خورش زرشک آلو مجلسی با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه خورش زرشک آلو مجلسی، ابتدا آلو زرد خشک را درون یک کاسه حاوی آب قرار می دهیم تا شن ریزه های آن شسته شود. سپس زرشک را می شوییم و درون آبکش می ریزیم.

مرحله 2

هویج را می شوییم، پوست آن را جدا کرده و به صورت اریب خرد می کنیم. سپس یک قابلمه مناسب را روی حرارت ملایم قرار داده و مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم تا گرم شود.

مرحله 3

در این مرحله، سینه و ران مرغ را درون قابلمه قرار داده و تفت می دهیم تا گوشت مرغ کاملا طلایی و خوشرنگ شود. سپس پوست پیاز و سیر را جدا کرده، می شوییم و پیاز را به صورت خلالی نازک خرد می کنیم.

مرحله 4

حالا سیر را با دندانه های ریز رنده می کنیم و پیاز را درون قابلمه ریخته و تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود. در ادامه سیر را به آن اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا عطر سیر آزاد شود.

مرحله 5

در این مرحله، آلو را درون آبکش ریخته و همراه با زرشک به گوشت مرغ اضافه می کنیم و تفت می دهیم. سپس نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر دارچین، پودر زیره، زعفران دم کرده و ادویه خورش را به سینه مرغ اضافه می کنیم.

مرحله 6

در ادامه، گوشت مرغ را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه با ادویه ها تفت داده تا بوی خامی آن ها گرفته شود، سپس هویج را اضافه کرده و مخلوط می کنیم. در نهایت آب جوشیده را به خورش اضافه کرده و مخلوط می کنیم.

مرحله 7

در نهایت، درب قابلمه را می بندیم و اجازه می دهیم خورش زرشک آلو جوش بزند تا جا بیوفتد. زمانی که خورش جا افتاد، حرارت را خاموش کرده و درون ظرف مورد نظر می ریزیم و به همراه زرشک پلو سرو می کنیم. نوش جان