یک روز پیش

نکات و دستور پخت کلوچه عسلی به روش مجلسی با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت کلوچه عسلی به روش مجلسی با طعمی بی نظیر

کلوچه عسلی یکی از انواع کلوچه‌های خوشمزه و لذیذ است که بافتی بسیار سبک و ظریف دارد. این میان وعده مغذی و مناسب، به خصوص برای کودکان، دارای طعم و عطر فوق‌العاده‌ای است. کلوچه عسلی را به روش‌های متنوعی می‌توان به سرعت و به آسانی تهیه نمود. برای آشنایی کامل و مرحله‌به‌مرحله با طرز تهیه این شیرینی خوشمزه، همراه وبلاگ آموزشی کدبانو باشید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
شیر گرم۷۰ گرم معادل ۴/۱ پیمانه و ۲ قاشق سوپ خوری
شکر۱۴۰ گرم معادل ۴/۳ پیمانه
تخم مرغ۱ عدد
کره۸۰ گرم
عسل۱ قاشق سوپ خوری
وانیل۲/۱ قاشق چایخوری
آرد۴۰۰ گرم معادل ۳ پیمانه
بکینگ پودر۳ قاشق سوپ خوری
زرده تخم مرغ۱ عدد
خامه صبحانه۲/۱ قاشق چایخوری خامه صبحانه

کلوچه عسلی به روش مجلسی با طعمی بی نظیر

مرحله 1

ابتدا شیر را که از قبل کمی گرم شده است در ظرف مناسب بریزید و سپس شکر را به آن اضافه کنید و با همزن دستی هم بزنید تا شکر در شیر حل شود و مخلوط یکدست شود، بعد در ظرف دیگری کره که به دمای محیط رسیده و نرم شده است را بریزید.

مرحله 2

سپس تخم مرغ را به ظرف کره اضافه کنید و با همزن دستی کمی هم بزنید تا تخم مرغ از لختگی خارج شود و با هم ترکیب شوند بعد وانیل را اضافه کنید و هم بزنید تا عطر وانیل پخش شود، سپس عسل را هم روی مواد بریزید و با هم مخلوط کنید.

مرحله 3

بعد مخلوط شیر و شکر را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود، سپس در ظرف دیگری آرد را الک کنید تا سبک و یکدست شود بعد آرد را کم‌کم روی مواد الک کنید و با لیسک در یک جهت و به شکل دورانی هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند.

مرحله 4

آرد را به صورت کنترل شده اضافه کنید چون میزان آب خوری آردها با هم متفاوت است و اگر یک جا آرد را بریزید ممکن است خمیر سفت شود، بعد از این‌ که خمیر تشکیل شد با نوک انگشتان دست کمی ورز دهید تا خمیر لطیف و نرم شود.

مرحله 5

وقتی خمیر تشکیل شده یکدست شد و به دست نچسبید، در یک کیسه فریزر قرار دهید و با دست کمی خمیر را تخت کنید و به مدت نیم ساعت در یخچال بگذارید تا استراحت کند و بافت آن منسجم شود و بعد از این مدت از یخچال بیرون بیاورید.

مرحله 6

سپس روی یک سطح صاف یک کیسه فریزر قرار دهید و روی آن را مقداری آرد بپاشید و بعد خمیر را روی آن قرار دهید و یک پلاستیک دیگر هم روی خمیر قرار دهید و با وردنه خمیر را به قطر ۵ میلی‌متر باز کنید، بعد پلاستیک روی خمیر را بردارید.

مرحله 7

سپس با کاتر خمیر را در شکل و اندازه‌های دلخواه برش بزنید و یا از قالب‌های آماده استفاده کنید و خمیر را برش دهید، بعد کف سینی فر یا قالب را با روغن یا کره چرب کنید و یا کاغذ روغنی کف سینی قرار دهید و خمیرها را با فاصله در آن بچینید.

مرحله 8

سپس برای درست کردن رومال زرده تخم مرغ و خامه را در یک ظرف بریزید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط و یکدست شوند و بعد روی برش‌های خمیر را با فرچه از مایع رومال بزنید و بعد سینی را در فر که از ده دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید.

مرحله 9

دمای فر را روی ۱۷۵ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا کلوچه‌ها بپزند و سطح آن‌ها طلایی رنگ شود، بعد از پخت کلوچه‌ها آن‌ها را از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید تا خنک شوند و از کاغذ روغنی جدا کنید.

مرحله 10

بعد کلوچه‌ها را در ظرف مناسب بچینید و مقداری عسل را با کمی آب رقیق کنید و روی کلوچه‌ها رومال کنید و سپس با توجه به سلیقه و به دلخواه خودتان با پودر پسته، پودر نارگیل، مغز گردو خرد شده، خرده‌های فندق، خلال بادام و کنجد تزئین کنید. در آخر تعدادی کلوچه عسلی را در ظرف مناسب بچینید و به عنوان یک میان وعده خوش‌طعم و مناسب همراه با چای سرو کنید