۴ روز پیش

نکات و دستور پخت آش لخشک، غذای سنتی و خاص استان خراسان!

نکات و دستور پخت آش لخشک، غذای سنتی و خاص استان خراسان!

آش لخشک یکی از آشهای سنتی و پرطرفدار در استان خراسان محسوب میشود. این آش خوش‌طعم و خاص، علاوه بر طعم بی‌نظیر، از نظر آمادگی و تهیه نیز بسیار ساده و راحت است. آش لخشک به دلیل ترکیب مواد مغذی و اجزای سالم، به عنوان یک میان‌وعده مقوی و مفید شناخته می‌شود و طرفداران بسیاری در میان مردم دارد. در ادامه، با همراهی وبلاگ آموزشی کدبانو، مراحل کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه این آش خوشمزه و سنتی را خواهید آموخت.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد۱ پیمانه
تخم مرغ کامل۱ عدد
نمک۴/۱ قاشق چای خوری
آب۴/۱ پیمانه
اسفناج۱ کیلو
پیاز سرخ شده۱ پیمانه
پوره سیر۲ قاشق غذا خوری
کشک۱ پیمانه
نعناع خشک۱ قاشق غذا خوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
زردچوبهبه مقدار لازم

آش لخشک، غذای سنتی و خاص استان خراسان!

مرحله 1

ابتدا آرد را الک کنید تا سبک و یکدست شود و سپس در یک ظرف بریزید. کمی نمک روی آن بریزید و هم بزنید. سپس تخم مرغ را به آن اضافه کنید و کاملا با هم مخلوط کنید. آب را کم کم به مواد اضافه کرده و هم بزنید تا خمیر تشکیل شود.

مرحله 2

وقتی که خمیر صاف و یکدست شد و به دست نچسبید، روی آن را بپوشانید و اجازه دهید تا به مدت نیم ساعت در دمای محیط استراحت کند. سپس پیاز را نگینی خرد کنید و در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید.

مرحله 3

وقتی روغن داغ شد پیازها را در آن بریزید و تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. سپس سیرها را که ریز خرد کرده‌اید در قابلمه بریزید و تفت دهید تا عطر سیر آزاد شود. مقداری نمک و فلفل سیاه و زردچوبه را به مواد اضافه کنید و کمی تفت دهید.

مرحله 4

سپس مقداری آب در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا به جوش آید. وقتی آب شروع به جوشیدن کرد حرارت را کم کنید. در این فاصله خمیر را روی یک سطح صاف که آرد پاشی کرده‌اید قرار دهید و با دست یا وردنه باز کنید و روی آن آرد بپاشید.

مرحله 5

بعد خمیر را رول کنید و در اندازه‌های یک سانتیمتری برش دهید و کنار بگذارید. اگر خمیرها بیشتر از مقدار لازم بود، می‌توانید روی یک سینی بگذارید و اجازه دهید تا خشک شوند و سپس آن‌ها را داخل یخچال نگهداری کنید.

مرحله 6

خمیرها را به آب در حال جوشیدن اضافه کنید و به مدت نیم ساعت اجازه دهید تا رشته‌ها کامل پخته شوند. سپس اسفناج‌ها را که تمیز شسته‌اید و خشک شده‌اند ریز خرد کنید و به مواد اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید.

مرحله 7

بعد از ده دقیقه که کمی اسفناج‌ها پخته شدند، کشک را اضافه کنید و وقتی که آش یک جوش زد، قابلمه را از روی حرارت بردارید. اگر مقدار آب آش کم بود و غلظت آن زیاد شده بود از آب جوش استفاده کنید و به مواد اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید.

مرحله 8

بعد از آن آش لخشک را داخل ظرف مناسب بکشید و روی آن را با پیاز داغ و سیر داغ و نعناع داغ تزئین کنید. سپس با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان مقداری کشک روی آن بریزید و این آش خوش طعم را همراه با نان تازه و انواع دورچین سرو کنید.