۴ روز پیش

نکات و دستور پخت خاچاپوری به روش رستورانی با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت خاچاپوری به روش رستورانی با طعمی بی نظیر

خاچا پوری یکی از انواع غذاهای سنتی و محبوب در کشور گرجستان است که به لحاظ طعم و مزه بسیار دلچسب و لذیذ شناخته می‌شود. این غذای خوشمزه به واسطه سادگی و سرعت در طبخ، به عنوان یک میان‌وعده مقوی و مناسب مورد استقبال قرار گرفته است. خاچا پوری را به شیوه‌های متفاوت و با مواد گوناگونی آماده می‌کنند که هر کدام طعم و مزه منحصر به فرد خود را دارد. در این نوشتار قصد داریم تا با ارائه راهنمای گام‌به‌گام و مرحله‌به‌مرحله، نحوه درست کردن خاچا پوری را به طور کامل به شما معرفی کنیم. امید است این راهنما بتواند اطلاعات جامع و مفیدی را در اختیار شما قرار دهد.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد۲۵۰ گرم
مخمر خشک یا مخمر تر۴ گرم یا ۱۰ گرم تر
شکر۲۰ گرم
نمک۵ گرم
روغ مایع۱۵ گرم
آب۶۰ گرم
شیر۱۰۰ گرم
پنیر پیتزا۱۲۰ گرم
پنیر خامه ای۱۰۰ گرم
کره هم دمای محیط۲۰ گرم
تخم مرغبه تعداد کافی

خاچاپوری به روش رستورانی با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای طرز تهیه خاچاپوری ابتدا آرد را الک کنید تا سبک و یکدست شود و بعد داخل یک ظرف بریزید و مخمر خشک را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند، اگر از مخمر تر استفاده کردید باید مقدار بیشتری مخمر در ظرف آرد بریزید و با آرد ترکیب کنید.

مرحله 2

بعد مقداری شکر به ترکیب آرد اضافه کنید و با هم مخلوط کنید سپس کمی نمک روی مواد بریزید و با هم ترکیب کنید، بعد شیر را اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط یکدستی تشکیل شود و سپس آب را کم کم روی مواد بریزید و هم بزنید تا خمیر یکدست شود.

مرحله 3

سپس روغن را به خمیر اضافه کنید و ورز دهید تا خمیر نرم و لطیف و یکدستی تشکیل شود که به دست نمی‌چسبد، می‌توانید خمیر را داخل دستگاه بریزید تا خوب خمیر را ورز دهد و نرم و لطیف شود در این فاصله مواد میانی کیک را آماده کنید‌.

مرحله 4

برای درست کردن مواد میانی پنیر خامه‌ای را که به دمای محیط رسیده است داخل یک ظرف بریزید و پنیر پیتزای رنده شده را به آن اضافه کنید و سپس مقداری کره را هم روی مواد بریزید و خوب با هم مخلوط کنید تا یکدست شوند و بعد کنار بگذارید.

مرحله 5

بعد از اینکه خمیر آماده شد و آن را از داخل دستگاه بیرون آوردید روی آن را با یک پلاستیک بپوشانید و اجازه دهید تا به مدت ۱۰ دقیقه در دمای محیط استراحت کند و عمل بیاید و حجم آن بیشتر شود، سپس روی یک سطح صاف مقداری آرد بپاشید.

مرحله 6

بعد خمیر را که خوب استراحت کرده است روی سطح صاف قرار دهید و به دو قسمت تقسیم کنید سپس هر قسمت را با وردنه پهن کنید دقت کنید که ضخامت خمیر نباید خیلی نازک شود و بعد قسمت دیگر خمیر را هم به همین شکل با وردنه باز کنید.

مرحله 7

خمیرها باید تقریباً به شکل یک بیضی بزرگ شوند بعد روی خمیر از مواد میانی بریزید و روی آن با لیسک پخش کنید سپس لبه‌های خمیر را به سمت داخل تا بزنید به طوری که اگر داخل خمیر چیزی ریختید از آن بیرون نریزد و بعد آن را کنار بگذارید.

مرحله 8

خمیر دوم را هم به همین شکل آماده کنید سپس در سینی فر یا قالب مورد نظر یک کاغذ نسوز قرار دهید و خمیرها را با فاصله در سینی بگذارید بعد با پلاستیک روی خمیرها را بپوشانید و اجازه دهید تا برای بار دوم به مدت ۲۰ دقیقه خوب استراحت کنند.

مرحله 9

سپس یک تخم مرغ را بشکنید و سفیده آن را جدا کنید و ررده داخل یک ظرف بریزید با چنگال هم بزنید تا از لختگی خارج شود و با فرچه لبه‌های خمیر را رومال کنید بعد روی آن‌ها مقداری کنجد بپاشید و سینی را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده قرار دهید.

مرحله 10

دمای فر را روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید تا خمیرها به مدت ۷ دقیقه بپزند و بعد سینی را از فر بیرون بیاورید و داخل هر نان به دلخواه و سلیقه خودتان یک یا دو تخم مرغ بریزید و سپس مقداری جعفری را هم ریز خرد کنید.

مرحله 11

و جعفری‌ها را روی تخم مرغ‌ها بریزید و بعد هم مقداری فلفل دلمه‌ای خرد شده روی آن‌ها بریزید و دوباره سینی را در فر قرار دهید و اجازه دهید که به مدت ۸ دقیقه دیگر همه مواد با هم بپزند و بعد از این مدت زمان، سینی مواد را از فر بیرون بیاورید.

مرحله 12

دقت کنید که این خمیر در دو مرحله پخته می‌شود اول فقط خمیر به تنهایی داخل فر قرار می‌گیرد و سپس در مرحله دوم وقتی که تخم مرغ‌ها را روی آن ریختید، بعد از این که نان‌ها را از فر بیرون آوردید در دمای محیط قرار دهید تا کمی سرد شوند.

مرحله 13

سپس نان‌ها را به آرام از کاغذ نسوز جدا کنید و این نان‌های خوش طعم و مقوی را به دلخواه خودتان با مقداری سس تزئین کنید و نان خاچا پوری را به عنوان یک پیش غذای ساده و پرخاصیت همراه با انواع دورچین و مخلفات برای پذیرایی سرو کنید