۸ روز پیش

نکات و دستور پخت کماچ سهن به روش مجلسی با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت کماچ سهن به روش مجلسی با طعمی بی نظیر

کماچ سهن یکی از انواع شیرینی‌های خوشمزه و لذیذی است که به عنوان یکی از محبوب‌ترین سوغات استان کرمان محسوب می‌شود. این شیرینی مغزدار و منحصربه‌فرد، طعمی متمایز و منحصربه‌فرد دارد که به راحتی و به روش‌های متنوعی قابل تهیه است. در ادامه با مطالعه این بخش از وبلاگ آموزشی کدبانو، می‌توانید به صورت مرحله به مرحله با نحوه تهیه کامل و دقیق کماچ سهن آشنا شوید و این شیرینی خوش‌طعم را در منزل خود تهیه نمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد گندم نانوایی۱ پیمانه معادل ۱۵۰ گرم
آرد سهن و یا جوانه گندم۱ پیمانه معادل ۱۵۰ گرم
خمیر مایه فوری۱ قاشق چای خوری معادل ۵ گرم
آب ولرم۱ پیمانه تقریبا
زردچوبه یا گلرنگ۱ قاشق چای خوری
دارچین و پودر هل۱ قاشق چای خوری
جوز و زنجبیل۱ قاشق چای خوری
رازیانه و تخم گشنیز۱ قاشق چای خوری
زیره۱ قاشق چای خوری
خرما۴۰۰ گرم
گردوی خرد شده۵۰ گرم
دارچین۲/۱ قاشق چای خوری
هل۴/۱ قاشق چای خوری

کماچ سهن به روش مجلسی با طعمی بی نظیر

مرحله 1

ابتدا آرد گندم را الک کنید تا سبک و یکدست شود و در یک ظرف بریزید و بعد آرد سهن یا جوانه گندم را به آن اضافه کنید و کاملا با هم ترکیب کنید. آرد سهن باید مرغوب و تازه باشد، چون اگر آرد جوانه گندم خوب نباشد، کماچ ممکن است تلخ شود.

مرحله 2

آرد گندم و آرد جوانه گندم معمولا به نسبت مساوی با هم ترکیب می‌شود و کیفیت مطلوب‌تری دارد، اما به دلخواه و سلیقه خودتان می‌توانید نسبت آرد‌ها را تغییر دهید.

مرحله 3

بعد خمیر مایه فوری را به آردها اضافه کنید و خوب با هم ترکیب کنید. با توجه به این که برای درست کردن کماچ از خمیر مایه استفاده می‌شود ولی خمیر تشکیل شده احتیاج به استراحت ندارد و در صورت استراحت، خمیر ممکن است که ترش شود.

مرحله 4

سپس ادویه‌ها را به ترکیب آرد اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند. میزان ادویه‌ها بستگی به این دارد که کماچ پر ادویه یا کم ادویه بخواهید.

مرحله 5

برای استفاده از ادویه‌ها می‌توانید در یک تابه مقدار کمی روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود و بعد ادویه‌ها را در آن تفت دهید تا عطر آن‌ها پخش شود و بعد به ترکیب آرد اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله 6

سپس آب ولرم را کم کم به ترکیب آرد اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند. بعد خمیر تشکیل شده را با دست خوب ورز دهید تا نرم و لطیف و یکدست شود.

مرحله 7

اگر در داخل مواد خمیر از روغن استفاده نکردید، در هنگام ورز دادن خمیر دستتان را با روغن چرب کنید و خمیر را ورز دهید تا به دست نچسبد و به راحتی از ظرف جدا شود. خمیر را بدون این که استراحت کند به دو قسمت نامساوی تقسیم کنید.

مرحله 8

این خمیر اگر استراحت کند، کماچ ممکن است ترک بخورد و رویه آن صاف و یکدست نباشد. بعد قسمت بزرگتر خمیر را برای لایه زیر که باید ضخیم‌تر باشد استفاده کنید و این قسمت را بین دو نایلون قرار دهید و با وردنه به ضخامت مناسب پهن کنید.

مرحله 9

سپس کف قالب را با روغن مایع یا کره چرب کنید و خمیر فرم گرفته را داخل قالب قرار دهید و اضافه‌های اطراف آن را برش دهید و جدا کنید. بعد برای مواد داخل خمیر، تعدادی خرما را پوست بگیرید و هسته آن‌ها را جدا کنید و داخل یک ظرف بریزید.

مرحله 10

سپس مقداری مغز گردوی خرد شده را به خرماها اضافه کنید و با هم مخلوط کنید و بعد با توجه به ذائقه و به دلخواه خودتان کمی دارچین، هل، زنجبیل یا میخک به ترکیب اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید.

مرحله 11

بعد مخلوط مواد رو می‌توانید در میکسر یا مخلوط کن بریزید و با هم میکس کنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و عطر و طعم آن‌ها به خورد هم برود و یا بدون این که میکس کنید و به طوری که زیر دندان احساس شوند برای داخل نان استفاده کنید.

مرحله 12

سپس مخلوط مواد را داخل قالب و روی خمیر زیرین بریزید و کمی در وسط آن پخش کنید و بعد قسمت کوچکتر خمیر را بین دو نایلون قرار دهید و با وردنه پهن کنید و سپس روی مواد خرمایی قرار دهید و لبه‌های اضافی خمیر را برش دهید و جدا کنید.

مرحله 13

بعد لبه‌های خمیر زیرین و خمیر بالایی را با فشار انگشت به هم بچسبانید و محکم کنید و سطح خمیر را کاملا صاف و یکدست کنید و سپس خمیر را برش دهید و به چند تکه هم اندازه تقسیم کنید.

مرحله 14

سپس به اندازه ۷۰ تا ۱۰۰ گرم روغن جامد را داخل یک ظرف بریزید و بعد روی بخار کتری به روش بن ماری ذوب کنید و کمی که سرد شد، سپس روغن را روی خمیر بریزید، به طوری که کاملا سطح خمیر را بپوشاند و به خورد خمیر برود.

مرحله 15

بعد قالب را در فر که از ده دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید و دمای فر را روی ۱۶۰ تا ۱۷۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید تا کماچ‌ها به اندازه تقریبا ۴۰ دقیقه خوب بپزند.

مرحله 16

چون دمای فرهای مختلف با هم فرق دارند دقت کنید که کماچ‌ها نسوزند و بعد از این زمان قالب کماچ‌ها را از داخل فر بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید تا کمی سرد شوند و بعد به آرامی از داخل قالب بیرون بیاورید و داخل ظرف دیگری قرار دهید.

مرحله 17

سپس با قلمو مقداری روغن روی کماچ‌ها بکشید و بعد روی آن‌ها را با پلاستیک و یا پارچه بپوشانید، تا کماچ‌ها هم خوشرنگ‌تر و هم نرم‌تر شوند و بعد به دلخواه و با توجه به ذائقه خودتان مقداری عسل یا شکلات صبحانه روی کماچ‌ها بریزید و کمی پخش کنید.

مرحله 18

بعد روی کماچ‌ها را با پودر پسته، پودر نارگیل، خرده‌‌های مغز گردو، خرده‌های مغز فندق و یا خلال بادام و کنجد کماچ‌ها را تزئین کنید، سپس تعدادی کماچ سهن را داخل ظرف مناسب بچینید و به عنوان یک میان وعده مقوی همراه با چای داغ سرو کنید.