۱۲ روز پیش

نکات و دستور پخت کوکو کنگر به روش سنتی با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت کوکو کنگر به روش سنتی با طعمی بی نظیر

کوکو کنگر یکی از انواع کوکوهای خوش طعم و لذیذ در آشپزی ایرانی است. این غذای خوشمزه و مقوی دارای عطر و طعمی بی‌نظیر و عالی بوده و به راحتی و سرعت قابل تهیه می‌باشد. کوکو کنگر به شیوه‌های متنوعی با مواد گوناگون آماده می‌شود و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. در ادامه، با همراهی وبلاگ آموزشی کدبانو، به طور کامل و مرحله به مرحله با نحوه تهیه این غذای خوش‌طعم آشنا خواهید شد.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
کنگر خرد شده آب پز۱ لیوان
سیب زمینی متوسط آب پز۱ عدد
مرغ آب پز خرد شده۲ تکه سینه یا ران
پیاز سرخ شده۲ قاشق غذا خوری
تخم مرغ۲ عدد
نمک۱ قاشق چای خوری
فلفل سیاه یا فلفل قرمزنوک قاشق چای خوری
زردچوبهنوک قاشق چای خوری
زعفران دم کرده غلیظ۳ قاشق غذا خوری

کوکو کنگر به روش سنتی با طعمی بی نظیر

مرحله 1

ابتدا سیب زمینی‌ها را تمیز بشویید و در یک قابلمه بریزید. مقداری آب روی آن‌ها بریزید و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید. اجازه دهید تا سیب زمینی‌ها تقریبا ۴۰ دقیقه بپزند. سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید.

مرحله 2

کنگرها را تمیز بشویید و در یک قابلمه بریزید. همراه با مقداری آب، قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و اجازه دهید تا خوب بپزند. پس از پخت کامل کنگرها، قابلمه را از روی حرارت بردارید. در این فاصله، تکه‌های مرغ را نیز آب پز کنید.

مرحله 3

تکه‌های مرغ را در قابلمه قرار دهید و مقداری آب روی آن‌ها بریزید. سپس یک پیاز کوچک، یک هویج، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا کامل بپزد.

مرحله 4

یک پیاز را نگینی خرد کنید و در یک تابه با مقداری روغن روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود و پیازها سبک و طلایی رنگ شوند. سپس تابه را از روی حرارت بردارید تا کمی سرد شود.

مرحله 5

در یک ظرف کوچک، مقداری زعفران بریزید و کمی آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا دم بکشد و غلیظ شود. سپس مرغ‌های آب پز شده را در ظرفی بریزید و استخوان‌های آن‌ها را جدا کنید. گوشت مرغ‌ها را ریز خرد کنید. سیب زمینی‌های پخته شده را با رنده ریز رنده کنید و در یک ظرف بریزید. مقداری نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و زعفران دم کرده غلیظ را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند.

مرحله 6

کنگرهای ریز خرد شده را به سیب زمینی‌ها اضافه کنید و با هم ترکیب کنید. سپس تکه‌های مرغ را روی مخلوط مواد بریزید و تخم مرغ را به مواد اضافه کنید و با هم خوب مخلوط کنید. پیاز سرخ شده را نیز روی مواد بریزید. مقداری زعفران دم‌کرده غلیظ را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا بافت یکدستی تشکیل شود. روی ظرف را با سلفون بپوشانید و در یخچال قرار دهید تا مایه کوکو نیم ساعت استراحت کند.

مرحله 7

در یک تابه با اندازه مناسب و به شکل دلخواه، مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود. سپس مایه کوکو را در تابه بریزید و اجازه دهید تا سرخ شود. وقتی یک طرف کوکو سرخ شد، آن را برگردانید تا طرف دیگر سرخ شود. می‌توانید یک طرف کوکو را خوب سرخ کنید و روی آن را با مقداری پیاز سرخ شده و زرشک تفت داده شده تزئین کنید. درب تابه را ببندید و اجازه دهید تا کوکو بپزد و مغز پخت شود. سپس تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

مرحله 8

در ظرف مناسب، کوکو کنگر را بریزید و روی آن را با چند برگ نعناع، شوید و ریحان تازه تزئین کنید. این غذای خوش طعم را همراه با نان تازه یا پلو زعفرانی، سالاد، ترشی، زیتون، ماست موسیر و انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.