۱۲ روز پیش

نکات و دستور پخت شلغم خوشمزه و سنتی + حفظ خواص شلغم

نکات و دستور پخت شلغم خوشمزه و سنتی + حفظ خواص شلغم

شلغم به عنوان یکی از مواد غذایی بسیار مغذی و پرخاصیت شناخته می‌شود. این سبزی فوق‌العاده دارای خواص تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن بوده و برای سلامت عمومی بسیار مفید است. شلغم با توجه به روش‌های مختلف پخت و پز، طعم و مزه متفاوتی به خود می‌گیرد. در ادامه با جزئیات کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شلغم به شیوه‌ای آسان و مناسب آشنا خواهید شد. این راهنمای آموزشی به شما کمک خواهد کرد تا با استفاده از این ماده غذایی ارزشمند، طعم‌های لذیذ و منحصربه‌فردی را در آشپزی خود تجربه کنید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
شلغمبه مقدار مناسب
نمکبه مقدار مناسب
گلپربه مقدار دلخواه

شلغم خوشمزه و سنتی + حفظ خواص شلغم

مرحله 1

ابتدا شلغم‌ها را به دقت تمیز کنید. انتهای آنها را با یک چاقوی تیز تمیز کرده و سر شلغم‌ها را نیز تمیز کنید. مراقب باشید که ساقه سفید و بلند نوک آن‌ها را جدا نکنید تا قسمت‌های اضافه کاملاً گرفته شود و شلغم ها تمیز شوند. سعی کنید از شلغم‌های سالم استفاده کنید.

مرحله 2

بعد از آن، تعدادی از شلغم‌ها را داخل نایلون قرار دهید، به طوری که در هر نایلون ۴ تا ۵ عدد شلغم قرار گیرد. سپس نایلون را محکم گره بزنید و بقیه شلغم‌ها را نیز داخل نایلون قرار داده و گره بزنید. دقت کنید که گره‌ها طوری باشند که آب داخل نایلون وارد نشود.

مرحله 3

این روش باعث می‌شود تا تمام مواد مغذی و خاصیت شلغم‌ها حفظ شود، زیرا شلغم یک آنتی بیوتیک طبیعی است و سرشار از فسفر است که برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها بسیار مفید است. علاوه بر این، با این روش طعم و مزه شلغم بهتر می‌شود و برای استفاده مناسب‌تر است.

مرحله 4

سپس داخل یک قابلمه مقداری آب بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب به جوش آید. بعد از این که آب به جوش آمد، نایلون‌هایی که شلغم‌ها در آنها قرار دارند را داخل قابلمه آب جوش قرار دهید. در قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا شلغم‌ها داخل آب جوش بپزند.

مرحله 5

برای جلوگیری از غوطه‌ور شدن کیسه‌های نایلون داخل قابلمه و نفوذ آب از محل گره داخل آنها، بهتر است که لبه‌های نایلون‌ها را از قابلمه بیرون بگذارید. سپس در قابلمه را طوری ببندید که شلغم‌های داخل نایلون‌ها در قابلمه قرار بگیرند و همراه با آب جوش بجوشند.

مرحله 6

شلغم‌ها بعد از تقریباً ۴۰ دقیقه تا یک ساعت خوب می‌پزند و آماده می‌شوند. اما بهتر است که اجازه دهید به مدت تقریباً ۲ ساعت روی حرارت ملایم بپزند تا بافت داخلی آنها کاملاً مغز پخت و نرم شود. شلغم‌ها باید به گونه‌ای پخته شوند که داخل کیسه‌های نایلون آب بیندازند.

مرحله 7

بعد از این که شلغم‌ها خوب پختند، قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا کمی از حرارت اولیه‌ آن‌ها کم شود. سپس نایلون‌ها را از داخل قابلمه خارج کنید تا خنک شوند. سپس در آن‌ها را باز کرده و شلغم‌ها را بیرون بیاورید و در ظرف دیگری قرار دهید.

مرحله 8

سپس آب شلغم‌های داخل نایلون را در یک لیوان بریزید. بعد از آن، شلغم‌ها را برش بزنید و مقداری نمک و با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان کمی هم گلپر روی آنها بپاشید. این خوراکی پرخاصیت، مقوی و مناسب برای سیستم ایمنی بدن را به عنوان یک میان وعده مناسب سرو کنید.