۱۴ روز پیش

نکات و دستور پخت کوفته ازمیری به روش مجلسی و طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت کوفته ازمیری به روش مجلسی و طعمی بی نظیر

کوفته ازمیری یکی از انواع غذاهای سنتی و برجسته کشور ترکیه محسوب می شود که با دستورهای متعدد و متنوعی تهیه می گردد. این غذای خوشمزه و پرطرفدار، ریشه در فرهنگ و سنت های غذایی آناتولی دارد و طی سالیان متمادی، به عنوان یکی از میراث های ارزشمند آشپزی ترکی شناخته شده است. جهت مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کوفته ازمیری، لطفاً به ادامه مطلب در وبلاگ کدبانو مراجعه فرمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
گوشت چرخ کرده۵۰۰ گرم
پیاز۱ عدد متوسط
روغن مایع۱ استکان
تخم مرغ۱ عدد
جعفری۱ قاشق غذاخوری
آرد سوخاری۳ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی۴ عدد
فلفل سبز۸ عدد
سیب زمینی۴ عدد
آویشن و زیرهبه مقدار کافی
فلفل قرمز و فلفل سیاهبه مقدار کافی
نمک و زردچوبهبه مقدار کافی
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
سیر۲ حبه

کوفته ازمیری به روش مجلسی و طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه کوفته آذری خوشمزه، ابتدا فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد گرم می کنیم. سپس سیب زمینی ها را پوست گرفته و به صورت ورقه های متوسط خرد می کنیم.

مرحله 2

یک ظرف مناسب را با کمی روغن چرب کرده و سیب زمینی ها را در کف ظرف می چینیم. مقداری نمک روی سیب زمینی ها می پاشیم و ظرف را به مدت ۳۰ دقیقه در فر قرار می دهیم تا نیمپز شوند.

مرحله 3

در همین حین، پیاز را رنده کرده و آب اضافی آن را گرفته، سپس آن را با گوشت چرخ کرده، تخم مرغ، جعفری خرد شده، آرد سوخاری و ادویه جات مانند آویشن، زیره، فلفل قرمز، فلفل سیاه، نمک و زردچوبه ترکیب می کنیم.

مرحله 4

مواد را به خوبی ورز داده تا منسجم شوند. اگر بافت مایه کوفته شل باشد، می توان کمی آرد سوخاری اضافه کرد.

مرحله 5

یک تابه مناسب را روی حرارت قرار داده و ۱ استکان روغن اضافه می کنیم. پس از داغ شدن روغن، کوفته ها را به تابه اضافه کرده و به صورت یکدست سرخ می کنیم.

مرحله 6

سپس کوفته ها را از تابه خارج کرده و ظرف حاوی سیب زمینی ها را از فر بیرون می آوریم. کوفته ها را به ترتیب روی سیب زمینی ها می چینیم.

مرحله 7

در ادامه، سیر را درون روغن باقیمانده از سرخ کردن کوفته ها رنده کرده و کمی تفت می دهیم. سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و به طور کامل سرخ می کنیم. ۲ لیوان آب به تابه اضافه کرده و به خوبی مخلوط می کنیم.

مرحله 8

این سس را روی کوفته ها ریخته و گوجه فرنگی ها و فلفل ها را نیز درون ظرف می چینیم. ظرف را به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در فر قرار می دهیم تا غذا آماده شود. در نهایت، این کوفته خوشمزه را با برنج یا نان سرو می کنیم.