۱۴ روز پیش

نکات و دستور پخت شیرینی بهشتی به روش مجلسی و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت شیرینی بهشتی به روش مجلسی و با طعمی بی نظیر

شیرینی بهشتی یکی از اقسام شیرینی های سنتی و خوشمزه ایرانی است که اغلب در مراسم پذیرایی و میزبانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیرینی ساده و در عین حال لذیذ به دلیل طعم و بافت منحصر به فرد آن، محبوبیت زیادی در میان ایرانیان دارد. برای آشنایی با فرآیند کامل و مرحله‌به‌مرحله تهیه شیرینی بهشتی، خوانندگان محترم می‌توانند به ادامه مطلب در وبلاگ کدبانو مراجعه نمایند.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
پودر قند۱۷۵ گرم
روغن جامد صاف قنادی۲۰۰ گرم
آرد سفید قنادی۴۰۰ گرم
وانیل¼ قاشق چایخوری
روغن مایع۳ قاشق سوپخوری
پودر هل½ قاشق چایخوری
زعفران دم کرده غلیظ۱ قاشق چایخوری
پودر کاکائو۱ قاش چایخوری
کنجد و تخم خرفهبه مقدار کافی

شیرینی بهشتی به روش مجلسی و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه شیرینی بهشتی مجلسی، ابتدا فر را با دمای ۱۷۰ درجه سانتی گراد گرم می کنیم و اجازه می دهیم کاملا داغ شود. سپس روغن جامد یا روغن صاف قنادی را در یک کاسه مناسب می ریزیم.

مرحله 2

پودر قند را درون الک ریخته و چندبار الک می کنیم تا کاملا ریز شود. پودر قند را به کاسه حاوی روغن جامد اضافه کرده و با همزن برقی به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه هم می زنیم تا حجیم، روشن و خامه ای شود.

مرحله 3

در ادامه پودر هل، وانیل و روغن مایع را به مخلوط اضافه کرده و دوباره به مدت ۲ تا ۳ دقیقه هم می زنیم تا کاملا ترکیب شوند. سپس آرد را درون الک ریخته و به صورت کنترل شده به مخلوط اضافه می کنیم تا خمیری نرم و چسبنده به دست آید.

مرحله 4

خمیر را به سه قسمت مساوی تقسیم می کنیم. به یک قسمت زعفران دم کرده اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا زعفرانی شود. به قسمت دیگر پودر کاکائو اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا شکلاتی شود. قسمت سوم را ساده نگه می داریم.

مرحله 5

سینی فر را با کاغذ روغنی پوشانده و خمیرها را درون قیف یکبار مصرف با سر ماسوره ستاره ای درون سینی پایپ می کنیم. در صورت نیاز، با دست مرطوب روی خمیرها را کمی فشار می دهیم تا صاف شوند. سپس روی خمیرها کنجد و خرفه می پاشیم.

مرحله 6

سینی را در طبقه وسط فر قرار داده و ۲۵ تا ۳۰ دقیقه می پزیم تا کاملا پخته شوند. پس از خنک شدن کامل در دمای محیط، شیرینی ها را از کاغذ روغنی جدا کرده و درون ظرف مورد نظر می چینیم. در نهایت شیرینی ها را همراه با چای تازه دم سرو می کنیم.