۱۴ روز پیش

نکات و دستور پخت اوشی پلو به روش تاجیکی با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت اوشی پلو به روش تاجیکی با طعمی بی نظیر

اوشی پلو یکی از انواع غذاهای بسیار لذیذ و متنوع میراث فرهنگی کشور تاجیکستان است. این غذای خوشمزه به روش‌های متعددی قابل تهیه است و مزه‌ای تقریبا مشابه هویج پلو دارد که با ذائقه اکثر افراد سازگار است. از این رو اوشی پلو گزینه‌ی مناسبی برای پذیرایی و میهمانی‌ها محسوب می‌شود. در ادامه، مخاطبان محترم می‌توانند با مطالعه مرحله به مرحله‌ی طرز تهیه این غذای سنتی، آشنایی کامل‌تری با آن پیدا کنند.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
برنج۱ و نیم الی ۲ پیمانه
کره۳۰ گرم
گوشت گوساله۵ تکه (۲۰۰ گرم)
آب برای پخت گوشت۲ لیوان بزرگ
پیاز برای پخت گوشت۱ عدد
سیر درسته۳ حبه
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
ادویه کاریبه مقدار لازم
هویج۲ عدد
پیاز۱ عدد
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
ادویه پلوییبه مقدار لازم
سیر له شده۳ حبه

اوشی پلو به روش تاجیکی با طعمی بی نظیر

مرحله 1

ابتدا یک پیاز را نگینی خرد کنید و بعد در یک قابلمه مقداری کره بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا ذوب شود و بعد پیازها را در آن بریزید و تفت دهید تا سبک شوند بعد مقداری نمک، فلفل سیاه و ادویه کاری به پیازها اضافه کنید و تفت دهید.

مرحله 2

وقتی عطر ادویه‌ها پخش شد، گوشت‌ها را که در اندازه‌های دلخواه و به شکل مکعبی برش زده‌اید به پیازها اضافه کنید و خوب تفت دهید تا رنگ گوشت‌ها تغییر کند و همه قسمت‌های آن‌ها سرخ شود، بعد مقداری آب روی ترکیب مواد بگیرید و هم بزنید.

مرحله 3

سپس چند حبه سیر تازه را پوست بگیرید و به مواد اضافه کنید و بعد درب قابلمه را ببندید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا گوشت‌ها خوب بپزند، بعد از این که گوشت‌ها کاملا مغز پخت و نرم شدند گوشت‌ها را از قابلمه بیرون بیاورید و کنار بگذارید.

مرحله 4

بعد آب گوشت‌ را از صافی رد کنید و در ظرفی بریزید چون در مراحل بعدی پخت آن را لازم دارید، سپس یک پیاز را نگینی خرد کنید و در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود و بعد پیازها را در آن تفت دهید.

مرحله 5

وقتی که پیازها سبک و طلایی شدند، هویج‌ها را که از قبل شسته اید و با رنده درشت رنده کرده‌اید و یا به شکل خلال‌های نازک برش زده اید در تابه بریزید و تفت دهید تا طلایی رنگ شوند و بعد چند حبه سیر له شده را هم اضافه کنید و کمی تفت دهید.

مرحله 6

وقتی عطر سیرها پخش شد و هویج‌ها کاملا پخته و نرم شدند، نمک و فلفل سیاه و ادویه پلویی را به آن‌ها اضافه کنید و تفت دهید تا عطر ادویه‌ها پخش شود و بعد گوشت‌های پخته شده را هم روی مواد بریزید و کمی تفت دهید و همه مواد را با هم مخلوط کنید.

مرحله 7

سپس به اندازه یک ملاقه از آب گوشت را که قبلا کنار گذاشته بودید روی مواد داخل تابه بریزید و هم بزنید و بعد درب تابه را ببندید و اجازه دهید تا روی حرارت ملایم همه مواد داخل تابه با هم بپزند و جا بیفتند و عطر و طعم آن‌ها با هم ترکیب شود.

مرحله 8

بعد یک قابلمه را تا نصفه از آب پر کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا به جوش آید، وقتی آب شروع به جوشیدن کرد، برنج‌ها را که از شب قبل در آب و مقداری نمک خیس کرده‌اید، در قابلمه بریزید و کمی نمک و مقداری روغن هم اضافه کنید.

مرحله 9

سپس اجازه دهید تا برنج‌ها به مدت ۶ تا ۷ دقیقه در آب بجوشند و نرم شوند، بعد از این زمان قابلمه را از روی حرارت بردارید و برنج‌ها را آب‌کش کنید، بعد در یک ظرف کوچک مقداری زعفران بریزید و کمی آب به آن اضافه کنید و بگذارید تا دم بکشد‌.

مرحله 10

بعد در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود، سپس برای ته دیگ، سیب زمینی‌های حلقه شده را در کف قابلمه بچینید و بعد کمی زعفران دم‌کرده روی آن‌ها بریزید و یک لایه برنج هم روی سیب زمینی‌ها بریزید.

مرحله 11

سپس سطح برنج را صاف کنید و از مخلوط مواد گوشت و هویج روی برنج بریزید و روی سطح آن پخش کنید و مقداری هم زعفران دم‌کرده روی گوشت‌ها بریزید و بعد به همین ترتیب ادامه دهید تا برنج و مخلوط مواد تمام شود، لایه آخر را برنج بریزید.

مرحله 12

بعد روی لایه آخر فقط مقداری زعفران دم کرده بریزید و پخش کنید، سپس درب قابلمه را ببندید و روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا برنج‌ و مواد داخل آن به مدت یک ساعت دم بکشند و با هم بپزند و بعد قابلمه را از روی حرارت بردارید.

مرحله 13

سپس اوشی پلو را در یک ظرف مناسب بکشید و با چند برگ نعناع و ریحان و گشنیز تازه تزئین کنید و این غذای خوش طعم و فوق العاده لذیذ را همراه با سالاد و ترشی، زیتون پرورده، ماست موسیر و انواع دورچین و مخلفات برای پذیرایی سرو کنید