۱۴ روز پیش

نکات و دستور پخت بامیه ساده به روش بازاری و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت بامیه ساده به روش بازاری و با طعمی بی نظیر

بامیه یکی از انواع شیرینی های سنتی و محبوب در فرهنگ غذایی ایرانیان است که طرفداران بسیاری دارد. این شیرینی خوشمزه و پرطرفدار به ویژه در ماه مبارک رمضان همراه با زولبیا سرو می شود و مورد استقبال گسترده ای قرار می گیرد. در ادامه با همراهی وبلاگ کدبانو، آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه بامیه را مشاهده خواهید کرد تا بتوانید این شیرینی خوش طعم و سنتی را در منزل خود نیز آماده کنید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آب۱ لیوان
آرد۱ لیوان
کره۲۰ گرم
عسل یا شربت بار۱ قاشق غذاخوری
تخم مرغ۲ عدد
وانیل¼ قاشق چایخوری
آب۱ لیوان
شکر۲ لیوان
جوهر لیمو۱ قاشق چایخوری
چوب دارچین۱ تکه
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
گلاب¼ پیمانه
گلوکز۱ قاشق غذاخوری سرپر

بامیه ساده به روش بازاری و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه بامیه به روش خانگی، ابتدا شربت بار را آماده می کنیم. آب را همراه با شکر و چوب دارچین در یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم. اجازه می دهیم ذرات شکر کاملا حل شوند. سپس جوهر لیمو را با آب مخلوط کرده و با فرچه اطراف قابلمه را تمیز می کنیم تا شربت شکرک نزند.

مرحله 2

زمانی که شکر حل شد، گلاب و زعفران را به قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم شربت به مدت 20 دقیقه بجوشد تا به قوام برسد. پس از آن، گلوکز را به قابلمه اضافه کرده و هم می زنیم تا گلوکز حل شود. قابلمه را از روی حرارت برداشته و اجازه می دهیم شربت بار کاملا خنک شود.

مرحله 3

در ادامه، آب را همراه با کره و شربت بار درون یک قابلمه مناسب ریخته و روی حرارت قرار می دهیم تا از اطراف ریز بجوشد. سپس آرد را یکباره درون قابلمه الک کرده و با لیسک به مدت 8 دقیقه به خوبی هم می زنیم تا خمیر درون قابلمه جمع شود. این مرحله را "داغ زدن خمیر" می نامند.

مرحله 4

پس از داغ زدن خمیر، آن را درون یک کاسه منتقل کرده و تخم مرغ ها را دانه دانه به آن می افزاییم. با تخم مرغ آخر، وانیل را نیز اضافه کرده و به مدت 2 دقیقه به خوبی هم می زنیم تا خمیر بسیار چسبنده شود.

مرحله 5

حال خمیر را درون قیف ماسوره دار با سر ماسوره دلخواه می ریزیم. به اندازه ای که بامیه ها درون آن شناور بمانند، به تابه روغن مایع می افزاییم و بامیه ها را به صورت کوچک درون تابه پایپ می کنیم. توجه داشته باشید که بامیه ها درون روغن سرد پایپ شوند.

مرحله 6

تابه را روی حرارت قرار داده و اجازه می دهیم بامیه ها کاملا پخته و طلایی شوند. قبل از فرم گرفتن بامیه ها، آنها را با قاشق یا هر چیز دیگر جابجا نکنید. زمانی که بامیه ها کاملا طلایی و خوشرنگ شدند، آنها را از روغن جدا کرده و بلافاصله درون شربت خنک شده می ریزیم.

مرحله 7

پس از گذشت 10 دقیقه، بامیه ها را درون آبکش ریخته تا شربت اضافی از آنها خارج شود. سپس آنها را درون ظرف مورد نظر چیده و به دلخواه با خلال پسته، پودر نارگیل یا کنجد تزیین می کنیم. در نهایت بامیه ها را همراه با چای تازه دم سرو می کنیم.