۱۶ روز پیش

نکات و دستور پخت کباب سرداشی به روش همدانی و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت کباب سرداشی به روش همدانی و با طعمی بی نظیر

کباب سرداشی یکی از انواع کباب های متداول و ریشه‌دار در فرهنگ غذایی شهر همدان است که دارای شباهت‌های قابل توجهی با کباب تابه‌ای می‌باشد. این نوع کباب به لحاظ مواد اولیه، روش پخت و نحوه ارائه و سرو، از جایگاه ویژه‌ای در میان غذاهای سنتی این منطقه برخوردار است. برای آشنایی کامل با فرایند تهیه و پخت کباب سرداشی به شکل گام‌به‌گام، لطفاً به ادامه این مطلب در وبلاگ کدبانو مراجعه فرمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
گوشت چرخ کرده۵۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
سیب زمینی۶ عدد
گوجه فرنگی۴ عدد
فلفل سبز۴ عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی

کباب سرداشی به روش همدانی و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه کباب سرداشی خوشمزه، ابتدا گوشت را به قطعات کوچک تقسیم می کنیم و آن را در چرخ گوشت می ریزیم و چرخ می کنیم. سپس پوست 4 عدد سیب زمینی را جدا کرده و می شوییم.

مرحله 2

پس از آن، سیب زمینی ها را به قطعات کوچک تقسیم می کنیم. همچنین پوست پیاز را جدا کرده و می شوییم، سپس پیاز را به 4 قسمت تقسیم کرده و به همراه سیب زمینی ها در چرخ گوشت می ریزیم.

مرحله 3

در این مرحله، سیب زمینی و پیاز را در کاسه حاوی گوشت چرخ کرده چرخ می کنیم. سپس نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به مخلوط اضافه کرده و خوب ترکیب می کنیم تا مواد کباب یکدست شود.

مرحله 4

سپس مخلوط گوشت چرخ کرده را مجددا در چرخ گوشت می ریزیم و چرخ می کنیم. در ادامه، مایه کباب را با دست خوب ورز می دهیم تا گوشت منسجم و یکدست شود. سپس فر را در دمای 140 درجه سانتی گراد گرم می کنیم.

مرحله 5

پس از گرم شدن کامل فر، گوجه فرنگی را می شوییم و به صورت حلقه ای برش می زنیم. همچنین پوست 2 عدد سیب زمینی باقی مانده را جدا کرده و می شوییم.

مرحله 6

سپس سیب زمینی ها را به صورت حلقه ای خرد می کنیم. مایه کباب را در سینی فر قرار داده و با دست به شکل دلخواه باز می کنیم. سپس گوجه فرنگی ها، سیب زمینی ها و فلفل سبز را روی کباب می چینیم.

مرحله 7

در نهایت، سینی را در طبقه وسط فر قرار داده و اجازه می دهیم کباب به مدت 1 تا 2 ساعت بپزد تا کاملا آماده شود. پس از این زمان، کباب را از فر خارج کرده و همراه با نان تازه، دوغ و سبزی خوردن سرو می کنیم. نوش جان!