۱۶ روز پیش

نکات و دستور پخت کلوچه فومن به روش سنتی و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت کلوچه فومن به روش سنتی و با طعمی بی نظیر

کلوچه فومن به عنوان یکی از انواع کلوچه های سنتی و اصیل ایرانی، شهرت و محبوبیت فراوانی در میان علاقه‌مندان به شیرینی‌های بومی کشور دارد. این شیرینی خوش‌طعم و لذیذ با استفاده از دستورالعمل‌های متنوع و منحصربه‌فرد تهیه می‌گردد. در ادامه، خوانندگان محترم می‌توانند با مراجعه به وبلاگ کدبانو، راهنمای کامل و گام به گام برای آموزش طرز تهیه کلوچه فومن را مشاهده نمایند.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد سفید۲۵۰ گرم
تخم مرغ۱ عدد
شیر۲۵ میلی لیتر
آب ولرم۲۵ میلی لیتر
ماست۵۰ گرم
شکر۷۰ گرم
کره۳۰ گرم
پودر خمیر مایه۲ گرم
نمکنوک قاشق چایخوری
بیکینگ پودر¼ قاشق چایخوری
پودر گردو۱۰۰ گرم
شکر۷۰ گرم
کره۳۰ گرم
آرد سفید۳۰ گرم
پودر دارچین۱ قاشق مرباخوری

کلوچه فومن به روش سنتی و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه کلوچه فومن خوشمزه، ابتدا مواد میانی را آماده می کنیم. کره و آرد را در یک تابه مناسب ریخته و روی حرارت قرار می دهیم تا بوی خامی آرد گرفته شود. سپس شکر را اضافه می کنیم. تابه را از روی حرارت برداشته و پودر گردو و پودر دارچین را به آن اضافه می کنیم و به خوبی مخلوط می کنیم تا مواد میانی یکدست شوند.

مرحله 2

در ادامه، آب ولرم را با 1 قاشق شکر و خمیر مایه مخلوط می کنیم. این مخلوط را پوشانده و 10 دقیقه استراحت می دهیم تا فعال شود. سپس کره و شیر را در قابلمه ریخته و روی حرارت قرار می دهیم تا کره ذوب شود. پس از آن، این مخلوط را از روی حرارت برداشته و اجازه می دهیم کمی خنک شود.

مرحله 3

در این مرحله، تخم مرغ را با چنگال هم می زنیم تا بافت آن از لختگی خارج شود. سپس ماست را به همراه شکر به آن اضافه کرده و مجددا هم می زنیم تا مواد ترکیب شوند. مخلوط کره و شیر را به همراه خمیر مایه به کاسه حاوی تخم مرغ اضافه کرده و به خوبی مخلوط می کنیم.

مرحله 4

آرد را به همراه نمک و بیکینگ پودر درون الک ریخته و سه مرتبه الک می کنیم. این مخلوط را به تدریج به کاسه اضافه کرده و به مدت 10 دقیقه به خوبی ورز می دهیم تا خمیری نرم و لطیف درون کاسه حاصل شود. سپس روی کاسه را با سلفون پوشانده و اجازه می دهیم خمیر به مدت 1 ساعت و 30 دقیقه در دمای محیط استراحت کند.

مرحله 5

پس از اتمام استراحت خمیر، فر را با حرارت 190 درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا کاملا گرم شود. خمیر را به خوبی ورز داده تا پف اضافه آن گرفته شود و به چانه های یکسان تقسیم می کنیم. 3 قاشق مرباخوری از مواد میانی درون چانه ها ریخته و گرد می کنیم. سپس با دست کمی پهن کرده و درون سینی فر که کاغذ روغنی پوشانده ام می چینیم.

مرحله 6

روی خمیرها را با درب نوشابه مهر می زنیم. سپس با ترکیب زرده تخم مرغ، زعفران دم کرده و شیر رومال کرده، روی خمیرها را پوشانده و به دلخواه مقداری کنجد و سیاهدانه به صورت پخش روی خمیرها می پاشیم. سینی را طبقه میانی فر قرار می دهیم.

مرحله 7

در این مرحله، اجازه می دهیم کلوچه ها به مدت 15 تا 20 دقیقه درون فر بمانند تا کاملا پخته شوند. پس از گذشت این زمان، اجازه می دهیم روی کلوچه ها به مدت 1 تا 2 دقیقه گریل شود تا طلایی و خوشرنگ شوند. سپس سینی را از فر خارج کرده و روی کلوچه ها را با یک پارچه نخی تمیز می پوشانیم تا کاملا خنک شوند. در نهایت، کلوچه های خنک شده را از سینی جدا کرده و به همراه چای سرو می کنیم.