۱۷ روز پیش

نکات و دستور پخت آش ترخینه دوغ به روش سنتی و طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت آش ترخینه دوغ به روش سنتی و طعمی بی نظیر

آش ترخینه دوغ به عنوان یکی از انواع معروف و محبوب غذاهای بومی و سنتی کشور ما شناخته می‌شود. این آش خوشمزه و پرطرفدار دارای ریشه‌های عمیق در فرهنگ و آداب و رسوم غذایی مناطق مختلف ایران است. برای آشنایی با مراحل دقیق و کامل طرز تهیه آش ترخینه دوغ، همراه وبلاگ کدبانو باشید تا به‌طور مفصل و گام به گام این غذای لذیذ و پرطرفدار را آموزش ببینید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
ترخینه۲ عدد
لوبیا چیتی۱ پیمانه
نخود۱ پیمانه
عدس۱ پیمانه
سبزی آش۵۰۰ گرم
کشک۱ لیوان
آب قلمبه مقدار کافی
آببه مقدار کافی
نعنا داغ، سیر داغ و پیاز داغبه مقدار کافی
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی

آش ترخینه دوغ به روش سنتی و طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه آش ترخینه دوغ خوشمزه، ابتدا لوبیا چیتی و نخود شسته را در یک کاسه حاوی آب قرار داده و چند ساعت خیس می کنیم تا کاملاً آب بگیرند.

مرحله 2

سپس ترخینه را در آب خیس کرده و به مدت 2 ساعت قرار می دهیم تا بافت آن نرم و باز شود. پس از آن، حبوبات را در قابلمه ای حاوی آب قرار داده و می پزیم تا کاملاً نرم شوند. آب قلم و عدس را به قابلمه اضافه کرده و مخلوط می کنیم.

مرحله 3

سپس ترخینه را آبکشی کرده و به قابلمه اضافه می کنیم تا کاملاً پخته شود و لعاب پیدا کند. در این مرحله، سبزی آش شامل تره، جعفری، اسفناج و برگ چغندر را می شوییم و به صورت درشت خرد می کنیم.

مرحله 4

این سبزی آش را به قابلمه اضافه کرده و کمی مخلوط می کنیم. سپس نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه کرده و درب قابلمه را نیمه باز می گذاریم تا سبزی آش با حرارت ملایم بپزد و تغییر رنگ ندهد.

مرحله 5

زمانی که سبزی آش پخته شد، کشک را اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا آش جا بیفتد. در نهایت، نعنا، سیر و پیاز داغ را به قابلمه اضافه کرده و مخلوط می کنیم. آش را در ظرف مورد نظر ریخته و به دلخواه تزیین می کنیم. نوش جان!