۱۷ روز پیش

نکات و دستور پخت کوفته بادمجان به روش مجلسی و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت کوفته بادمجان به روش مجلسی و با طعمی بی نظیر

کوفته بادمجان یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای سنتی ایرانی است که طعمی لذیذ و دلپذیر دارد. این غذای خوش‌طعم و پرکاربرد به سادگی و در زمان کوتاهی آماده می‌شود، از این رو بسیار مناسب برای پذیرایی از مهمانان و میزبانی در مناسبت‌های مختلف به شمار می‌رود. روش‌های متعددی برای تهیه کوفته بادمجان وجود دارد که با استفاده از مواد اولیه متنوع، هر بار طعم منحصر به فردی به این غذا می‌بخشند. در ادامه با وبلاگ آموزشی کدبانو به بررسی مرحله‌به‌مرحله طرز تهیه کوفته بادمجان خواهیم پرداخت تا با آموزش کامل این غذای خوشمزه آشنا شوید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
بادمجان۲ عدد
سیر۳ حبه
پودر سوخاری۴ قاشق غذا خوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
زردچوبهبه مقدار لازم
زیره و پودر تخم گشنیزبه مقدار لازم
روغن زیتونبه مقدار لازم
گوجه فرنگی۳ عدد
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری

کوفته بادمجان به روش مجلسی و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه کوفته بادمجان، ابتدا یک پیاز را به ۴ قسمت برش داده و داخل میکسر ریخته، سپس بادمجان‌ها را تمیز شسته و خشک کرده، کلاهک سبز آن‌ها را جدا کرده و به میکسر اضافه می‌کنیم. همچنین سه حبه سیر را به آن‌ها اضافه کرده و با هم مخلوط می‌کنیم تا یکدست شوند.

مرحله 2

اگر از میکسر استفاده نمی‌کنید، بادمجان و سیر را با رنده ریز رنده کرده و در یک ظرف ریخته، سپس پیاز را در ظرف دیگری با رنده ریز رنده کرده و آب آن را جدا کرده و به بادمجان اضافه می‌کنید و هم می‌زنید تا کاملا با هم مخلوط شوند.

مرحله 3

سپس مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به مخلوط اضافه کرده و کاملا با هم ترکیب می‌کنیم تا رنگ زردچوبه باز شود. بعد گوشت چرخ‌کرده را اضافه کرده و با دست خوب ورز می‌دهیم تا با هم مخلوط شوند. سپس کمی زیره و تخم گشنیز هم اضافه می‌کنیم.

مرحله 4

بعد ۴ قاشق غذاخوری پودر سوخاری روی مواد ریخته و با هم مخلوط می‌کنیم تا یکدست شود. سپس روی ظرف را با سلفون پوشانده و به مدت یک ساعت در یخچال قرار می‌دهیم تا مخلوط جا بیفتد و عطر و طعم همه مواد کاملا با هم ترکیب شوند.

مرحله 5

در این فاصله یک پیاز را نگینی خرد کرده و در یک قابلمه مقداری روغن ریخته و روی حرارت ملایم قرار داده و پیاز‌ها را در آن تفت می‌دهیم تا سبک و طلایی شوند. سپس گوجه فرنگی‌ها را تمیز شسته و با رنده ریز یا میکسر پوره می‌کنیم.

مرحله 6

بعد گوجه‌های پوره شده را به پیاز‌ها اضافه کرده و تفت می‌دهیم تا کمی آب گوجه‌ها جمع شود. سپس یک قاشق رب را ریخته و تفت می‌دهیم تا رنگ رب باز شود و بعد مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و کمی زیره و تخم گشنیز را اضافه کرده و تفت می‌دهیم.

مرحله 7

سپس کمی روغن زیتون را روی مواد ریخته و یک لیوان آب هم اضافه کرده و روی حرارت متوسط قرار می‌دهیم تا آب بجوشد و مخلوط به غلظت برسد. بعد از آن مواد را از یخچال بیرون آورده و دوباره کمی با دست ورز می‌دهیم تا با هم ترکیب شوند.

مرحله 8

سپس در یک تابه مقداری روغن ریخته و روی حرارت ملایم قرار داده تا داغ شود. بعد مقداری به اندازه یک گردو بزرگ از مواد گوشتی برداشته و با دست فرم داده و گرد کرده و در روغن داغ سرخ می‌کنیم. همه مخلوط را به همین شکل سرخ می‌کنیم.

مرحله 9

بعد گوشت‌های سرخ شده را داخل مخلوط مواد سسی ریخته و درب قابلمه را بسته و روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا کاملا پخته شوند و جا بیفتند و طعم و عطر سس به خورد کوفته‌ها برود. سپس قابلمه را از روی حرارت برداشته و کنار می‌گذاریم.

مرحله 10

در نهایت کوفته‌ها را در ظرف مناسب کشیده و چند برش گوجه فرنگی حلقه شده سرخ کرده در اطراف ظرف چیده و با چند برگ نعناع و شوید و ریحان تازه تزئین می‌کنیم. سپس همراه با پلو یا نان تازه و ترشی، زیتون، سبزی خوردن و انواع دورچین سرو می‌کنیم.