۱۸ روز پیش

نکات و دستور پخت نان کنجدی به روش خانگی و با طعم بی نظیر

نکات و دستور پخت نان کنجدی به روش خانگی و با طعم بی نظیر

نان کنجدی یکی از انواع نان های سنتی و محبوب در بسیاری از نقاط جهان است که معمولا در وعده های صبحانه یا میان وعده های روزانه مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع نان به دلیل طعم خوشایند و ساختار مناسب خود، از محبوبیت بالایی در میان مردم برخوردار است. در ادامه، با همراهی وبلاگ کدبانو می توانید آموزش گام به گام و کامل طرز تهیه این نان خوشمزه را مشاهده نمایید تا با فرایند پخت آن به طور دقیق آشنا شوید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد فانتزی۳۰۰ گرم
شکر۲۰ گرم
خمیر مایه فوری۵ گرم
نمک½ قاشق چایخوری
شیر۱۵۰ گرم
ماست۳۰ گرم
روغن مایع۴۰ گرم
کنجدبه مقدار کافی
شیره انگور۴ قاشق غذاخوری
آب۶۰ گرم

نان کنجدی به روش خانگی و با طعم بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه نان کنجدی خانگی، ابتدا آرد را درون الک ریخته و سه بار الک می کنیم تا به صورت یکنواخت درآید. سپس شکر، خمیر مایه فوری و نمک را به آرد اضافه کرده و هم می زنیم.

مرحله 2

بعد از آن، شیر و ماست را به مخلوط آرد اضافه کرده و به مدت چند دقیقه ورز می دهیم تا خمیر درون کاسه جمع شود. سپس روغن مایع را به تدریج به خمیر اضافه کرده و به مدت پنج دقیقه ورز می دهیم تا روغن به خورد خمیر برود.

مرحله 3

در این مرحله، خمیر را چانه گرفته و درون کاسه ای قرار داده و با سلفون پوشانده تا به مدت یک ساعت در جای گرم استراحت کند تا حجم آن دو برابر شود.

مرحله 4

پس از این زمان، خمیر را به ده قسمت یکسان تقسیم کرده و چانه ها را روی سطح کار قرار داده و با دست باز می کنیم. سپس مواد دلخواه مانند گردو، خرما و نوتلا را وسط هر چانه قرار می دهیم.

مرحله 5

در ادامه، خمیر را مجددا چانه گرفته و آب را با شیره انگور مخلوط کرده و خمیر را درون این مخلوط قرار می دهیم. سپس خمیر را درون کنجد غلطانده تا کاملا با کنجد پوشانده شود.

مرحله 6

در نهایت، فر را با دمای 180 درجه سانتی گراد گرم کرده و سینی فر را با کاغذ روغنی پوشانده و خمیرهای آماده شده را روی آن قرار می دهیم. سپس با کیسه فریزر روی خمیرها را پوشانده و به مدت 45 دقیقه استراحت می دهیم. پس از آن، مقداری آب روی نان ها اسپری کرده و سینی را در طبقه وسط فر قرار می دهیم تا کاملا پخته شوند.

مرحله 7

در نهایت، زمانی که اطراف نان ها کنجدی طلایی شد، سینی را از فر خارج کرده و اجازه می دهیم نان ها کاملا خنک شوند و سپس با چای سرو می کنیم.