۱۸ روز پیش

نکات و دستور پخت کلوچه برنجی به روش سنتی و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت کلوچه برنجی به روش سنتی و با طعمی بی نظیر

کلوچه برنجی یکی از انواع کلوچه های سنتی و محبوب در میان مردم ایران است که قدمت طولانی در فرهنگ غذایی این کشور دارد. این نوع کلوچه با استفاده از مواد اولیه مرغوب و روش تهیه مخصوص خود، طعمی بی نظیر و خاطره انگیز را به وجود می آورد که توانسته دل بسیاری از ایرانیان را به خود جلب کند. در ادامه، با همراهی وبلاگ کدبانو، آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کلوچه برنجی را مشاهده خواهید کرد.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد۵ لیوان
شکر۳ لیوان
ماست۲ لیوان
روغن جامد۱ لیوان
تخم مرغ۴ عدد
بیکینگ پودر۱ قاشق غذاخوری
پودر هل۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کردهبه مقدار کافی
تخم خرفهبه مقدار کافی

کلوچه برنجی به روش سنتی و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه کلوچه برنجی لذیذ و بهینه سازی شده برای موتورهای جستجو، ابتدا تخم مرغ ها را همراه با پودر هل در یک ظرف مناسب می ریزیم و با همزن برقی به خوبی مخلوط می کنیم تا بافت تخم مرغ ها کاملاً یکنواخت شود.

مرحله 2

سپس شکر، روغن مایع و ماست را به مخلوط اضافه کرده و با هم مخلوط می کنیم تا مواد به طور کامل ترکیب شوند. در ادامه آرد سفید، آرد برنج و بیکینگ پودر را الک کرده و به مخلوط اضافه می کنیم و با دست به خوبی ورز می دهیم تا خمیری چسبنده به دست آید.

مرحله 3

خمیر را پوشانده و در محلی گرم به مدت ۳۰ دقیقه استراحت می دهیم. ۱۵ دقیقه قبل از اتمام استراحت خمیر، فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم می کنیم. سپس با دست چرب شده، خمیر را به اندازه یک نارنگی کوچک جدا کرده و به صورت گرد شکل می دهیم.

مرحله 4

کاغذ روغنی را در سینی فر قرار داده و خمیرهای گرد شده را با فاصله در سینی می چینیم. با فشار دست، خمیرها را کمی پهن می کنیم و با سیخ چوبی روی آنها طرح دلخواه ایجاد می کنیم.

مرحله 5

سپس نوک انگشت را در زعفران دم کرده غلیظ آغشته کرده و در وسط خمیرها فشار می دهیم و مقداری تخم خرفه روی آنها می پاشیم. سینی را در طبقه وسط فر قرار داده و می گذاریم کلوچه ها کاملاً پخته شوند.

مرحله 6

در صورت نیاز، پس از ۳۰ تا ۴۵ دقیقه، گریل را روشن می کنیم تا سطح کلوچه ها طلایی شود. در نهایت سینی را از فر خارج کرده و پس از خنک شدن کلوچه ها، آنها را از کاغذ روغنی جدا کرده و سرو می کنیم.