۲۰ روز پیش

نکات و دستور پخت دسر شعریه به روش مجلسی با طعم بسیار عالی

نکات و دستور پخت دسر شعریه به روش مجلسی با طعم بسیار عالی

دسر شعریه یکی از دسرهای سنتی و پرطرفدار خاورمیانه است که با طعم لطیف و بافت نرم و سبک خود، محبوبیت زیادی در میان علاقه‌مندان به غذاهای شیرین و سنتی کسب کرده است. این دسر خوشمزه و دلچسب را می‌توان به عنوان میان‌وعده‌ای ساده و سریع در هر زمان و مکانی آماده نمود. در ادامه، با همراهی وبلاگ آموزشی کدبانو، مراحل تهیه و طرز آماده‌سازی دسر شعریه به‌طور کامل و گام‌به‌گام ارائه خواهد شد تا خوانندگان با این دسر سنتی و لذیذ بیشتر آشنا شوند.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
شعریهیک پاکت
شیر عسلی۱ عدد
کره۵۰ گرم
بیسکوئیت پتی پور یا بیسکوئیت لوتوسنصف بسته
کرم لوتوس۲ قاشق غذا خوری
پودر پستهبه مقدار دلخواه

دسر شعریه به روش مجلسی با طعم بسیار عالی

مرحله 1

ابتدا شعریه را داخل یک تابه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید و کمی تفت دهید، با قاشق شعریه را هم بزنید تا همه آن‌ها تفت بخورند و رنگ آن‌ها کمی تغییر کند، توجه کنید که حرارت خیلی کم باشد که شعریه‌ها نسوزند و مدام آن‌ها را هم بزنید.

مرحله 2

وقتی شعریه کمی تغییر رنگ داد کره را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کره کم‌کم ذوب شود و کاملا با شعریه مخلوط شود و به خورد آن برود، سپس نصف بسته از بیسکوئیت پتی‌پور را با میکسر یا آسیاب کاملا پودر کنید تا صاف و یکدست شود.

مرحله 3

به جای بیسکوئیت پتی‌پور می‌توانید از بیسکوئیت لوتوس استفاده کنید و یا با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان می‌توانید از بیسکوئیت ساده یا بیسکوئیت‌ با طعم کاکائو استفاده کنید، بعد از آن بیسکوئیت‌ها را داخل تابه بریزید و کمی تفت دهید و با مواد مخلوط کنید.

مرحله 4

سپس شیر عسلی را کم‌کم به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند و خمیر صاف و یکدستی تشکیل شود که به دست نمی‌چسبد، وقتی شیر عسلی کاملا به خورد بیسکوئیت‌ها رفت و یکدست شد، آن را کنار بگذارید تا کمی استراحت کند.

مرحله 5

بعد از چند دقیقه که طعم همه مواد کاملا با هم ترکیب شد خمیر تشکیل شده را داخل یک قالب سیلیکونی با شکل دلخواه و اندازه‌های کوچک بریزید و فشرده کنید و بعد به مدت تقریبا ۱ ساعت قالب را در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد و سفت شود.

مرحله 6

اگر از قالب‌های سیلیکونی استفاده نمی‌کنید، می‌توانید مقداری از خمیر به اندازه یک گردو کوچک را بردارید و با دست فرم دهید و گلوله کنید و سپس آن‌ها را داخل یک سینی بچینید و بعد در یخچال قرار دهید تا استراحت کند و سفت و منسجم شود.

مرحله 7

بعد از این‌ که قالب را از یخچال بیرون آورید، انتهای آن را به آرامی به سمت بالا فشار دهید تا شیرینی‌ها به شکل مناسب و فرم گرفته از قالب خارج شوند و داخل یک ظرف بچینید، چون بافت شعریه لطیف است دقت کنید که ظاهرشان خراب نشود.

مرحله 8

سپس مقداری کرم لوتوس را که به روش بن‌ماری ذوب کرده‌اید روی شیرینی‌ها بریزید و بعد با پودر پسته روی آن را تزئین کنید، اگر می‌خواهید شیرینی‌هایی با طعم و ظاهر متنوع داشته باشید، می‌توانید از پودر نارگیل یا خرده‌های گردو استفاده کنید. در آخر دسر شعریه را داخل ظرف مناسب بچینید و این شیرینی‌های خوش طعم را همراه با چای سرو کنید