۲۰ روز پیش

نکات و دستور پخت نان پنیری مخصوص به روش خانگی و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت نان پنیری مخصوص به روش خانگی و با طعمی بی نظیر

نان پنیری یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین انواع نان‌های سنتی و بومی ایرانی می‌باشد. این نوع نان علاوه بر طعم و مزه لذیذ، از ترکیب مواد مغذی و مفیدی نیز برخوردار است. روش تهیه نان پنیری به گونه‌ای است که علاوه بر کیفیت بالا، مواد اولیه مورد استفاده نیز متنوع و فراوان هستند. در ادامه مقاله، آموزش کامل و گام به گام طرز تهیه نان پنیری به همراه نکات مهم و ضروری ارائه خواهد شد تا مخاطبان بتوانند این نوع نان خوشمزه را به راحتی در منزل تهیه و میل نمایند.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد۲ و ¼ پیمانه
شیر۱ پیمانه
شکر۱ قاشق غذاخوری
خمیر مایه فوری۱ قاشق غذاخوری
نمک۱  قاشق چایخوری
بیکینگ پودر۱ قاشق چایخوری
تخم مرغ۱ عدد
ماست۱ قاشق غذاخوری
روغن مایع۱ قاشق غذاخوری
روغن زیتون۳ قاشق غذاخوری
پنیر سفیدبه مقدار کافی
زرده تخم مرغ۱ عدد
زعفران دم کرده غلیظ۱ قاشق غذاخوری
شیر۱ قاشق غذاخوری
کنجدبه مقدار کافی

نان پنیری مخصوص به روش خانگی و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه نان پنیری خوشمذه، ابتدا شیر ولرم را با خمیر مایه و شکر در یک کاسه مناسب مخلوط می کنیم و هم می زنیم تا ترکیب شوند. سپس زرده تخم مرغ را جدا کرده و کنار می گذاریم. سفیده تخم مرغ را با روغن زیتون به کاسه اضافه کرده و هم می زنیم تا یکدست شود. در ادامه، آرد را با بیکینگ پودر و نمک الک کرده و به تدریج به کاسه اضافه می کنیم و ورز می دهیم تا خمیری نرم و یکدست بدست آید.

مرحله 2

خمیر را چانه گرفته و در یک کاسه چرب شده قرار می دهیم، سپس آن را پوشانده و ۱ ساعت در دمای محیط استراحت می دهیم تا حجم آن دو برابر شود. ۱۵ دقیقه قبل از اتمام استراحت، فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم می کنیم. خمیر را مجددا ورز داده و درون قالب کمربندی که با کاغذ روغنی پوشانده شده است، قرار می دهیم.

مرحله 3

خمیر را به ۸ برش یکسان تقسیم کرده و با انگشت روی آن حفره ایجاد می کنیم. سپس پنیر سفید را خرد کرده و روی خطوط برش قرار می دهیم. خمیر را ۱۰ دقیقه دیگر استراحت می دهیم. پس از آن، زرده تخم مرغ را با شیر و زعفران مخلوط کرده و روی خمیر رومال می کنیم. کنجد را نیز به صورت پخش روی آن می ریزیم.

مرحله 4

قالب را در طبقه وسط فر قرار داده و ۳۵ تا ۴۰ دقیقه می پزیم. در صورت نیاز، گریل را روشن کرده تا روی نان طلایی و خوشرنگ شود. در پایان، نان را از فر خارج کرده و با کره رومال می کنیم. پس از خنک شدن، سرو می کنیم. لذت ببرید!