۲۱ روز پیش

نکات و دستور پخت شیرینی گازوز به روش ترکیه ای و طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت شیرینی گازوز به روش ترکیه ای و طعمی بی نظیر

شیرینی گازوز یکی از انواع شیرینی های مشهور و پرطرفدار در کشور ترکیه است که برای پذیرایی و میزبانی مهمانان بسیار مناسب و متداول می باشد. این شیرینی خوشمزه و جذاب، طعمی منحصر به فرد دارد که توجه بسیاری از افراد را به خود جلب می کند. در ادامه، شما می توانید آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه این شیرینی لذیذ را در وبلاگ کدبانو مطالعه کنید تا بتوانید آن را به طور دقیق و حرفه ای در منزل خود تهیه نمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
خمیر مایه فوری۲۰ گرم
تخم مرغ۳ عدد
نمک½ قاشق مرباخوری
آب گازدار۱٫۵ لیوان
آرد۱ کیلوگرم
روغن مایع½ استکان
آب۶٫۵ لیوان
شکر۶ لیوان
آب لیمو ترش تازهبه مقدار کافی

شیرینی گازوز به روش ترکیه ای و طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه شیرینی گازوز به روش ترکیه ای، ابتدا شربت را آماده می کنیم. برای این منظور، آب و شکر را درون یک قابلمه مناسب ریخته و قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم تا شربت به مدت 20 دقیقه بجوشد.

مرحله 2

پس از گذشت این زمان، مقداری آب لیمو ترش به قابلمه اضافه کرده و پس از چند جوش، قابلمه را از روی حرارت بر می داریم تا شربت کاملا خنک شود. سپس، خمیر مایه را به همراه نمک، تخم مرغ و آب گازدار درون یک کاسه می ریزیم.

مرحله 3

مواد را کمی مخلوط کرده، سپس آرد الک شده را کم کم به کاسه می افزاییم و ورز می دهیم تا خمیری نرم و لطیف که به دست نمی چسبد حاصل شود. در ادامه، خمیر را به 3 قسمت تقسیم کرده و چانه می گیریم.

مرحله 4

در این مرحله، روی چانه ها را با دستمال مرطوب می پوشانیم و اجازه می دهیم در دمای محیط استراحت کنند تا حجم آنها دو برابر شود. پس از اتمام استراحت، خمیر چانه ها را روی سطح آردپاشی شده قرار می دهیم.

مرحله 5

در ادامه، چانه ها را با وردنه به صورت نازک باز کرده و روی آنرا با روغن مایع رومال می کنیم. سپس، خمیر را از یک طرف رول می کنیم و به پهنای یک بند انگشت برش می زنیم. در ادامه، سینی فر را با روغن مایع چرب می کنیم.

مرحله 6

حالا، خمیرها را درون سینی فر با فاصله از هم می چینیم و اجازه می دهیم به مدت 15 تا 20 دقیقه دیگر استراحت کنند. در این فاصله، فر را با حرارت 180 درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا فر به طور کامل گرم شود.

مرحله 7

پس از اتمام استراحت خمیر، سینی را درون فر گذاشته و اجازه می دهیم شیرینی ها به مدت 30 دقیقه بپزند و روی آنها طلایی و خوشرنگ شود. پس از گذشت این زمان، سینی را از فر خارج کرده تا کمی از دمای آنها کاسته شود.

مرحله 8

در ادامه، شربت سرد شده را به صورت بخش روی شیرینی ها ریخته و اجازه می دهیم شربت به خورد شیرینی ها برود. سپس، درون ظرف مورد نظرمان می چینیم و به دلخواه با پودر پسته یا فندق تزیین می کنیم. نوش جان