۲۲ روز پیش

نکات و دستور پخت شیرینی نان خرمایی سنتی با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت شیرینی نان خرمایی سنتی با طعمی بی نظیر

شیرینی نان خرمایی یکی از انواع شیرینی های لذیذ و مورد علاقه بسیاری از افراد است که با استفاده از دستورالعمل های متنوعی تهیه می‌گردد. این شیرینی خوش‌طعم و پرطرفدار، از ترکیب مواد اصلی همچون آرد، شکر، تخم مرغ و خرما ساخته می‌شود و با توجه به نوع رسپی مورد استفاده، ممکن است با افزودن سایر مواد غذایی نیز تهیه گردد. برای آشنایی با مراحل کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شیرینی نان خرمایی، لطفاً به ادامه مطلب در وبلاگ کدبانو مراجعه فرمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
خرما۳۰۰ گرم
آرد نان فانتزی۲۳۰ گرم
آب ولرم½ لیوان
کره۱۰ گرم
خمیر مایه۱ قاشق غذاخوری
شکر۳ قاشق غذاخوری
سفیده تخم مرغ۱ عدد
روغن مایع۱۵ گرم
پودر هل، پودر دارچین و جوزهندیبه مقدار کافی
زرده تخم مرغ۱ عدد
شیر۱ قاشق غذاخوری

شیرینی نان خرمایی سنتی با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه شیرینی نان خرمایی خوشمزه، ابتدا آب ولرم را با خمیر مایه و 1 قاشق شکر در یک کاسه مناسب مخلوط کرده و 10 دقیقه استراحت می دهیم تا خمیر مایه به عمل آید.

مرحله 2

سپس سفیده تخم مرغ را با مابقی شکر، روغن مایع و خمیر مایه به عمل آمده در یک کاسه مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند.

مرحله 3

در ادامه، آرد را 3 بار الک کرده و به تدریج به مخلوط اضافه می کنیم، سپس به خوبی ورز می دهیم تا خمیری نرم و یکدست حاصل شود. خمیر را روی سطح آرد پاشی شده منتقل کرده و 10 تا 15 دقیقه ورز می دهیم تا چسبندگی آن از بین برود.

مرحله 4

سپس خمیر را در یک کاسه چرب شده قرار داده و 1 ساعت در جای گرم استراحت می دهیم تا حجیم شود.

مرحله 5

در این فاصله، پوست و هسته خرماها را جدا کرده و در تابه ای روی حرارت ملایم با کره ذوب شده، خرما را به همراه پودر هل، دارچین و جوزهندی تفت می دهیم تا نرم و یکدست شود.

مرحله 6

پس از استراحت خمیر، آن را مجددا ورز داده و روی سطح آرد پاشی شده باز می کنیم. سپس مواد میانی را روی خمیر پهن کرده و به صورت نواری برش می زنیم. هر برش را به سمت مخالف یکدیگر پیچیده و به شکل حلزونی درمی آوریم.

مرحله 7

خمیرها را در سینی فر که با کاغذ روغنی پوشانده شده است، قرار داده و 15 تا 20 دقیقه استراحت می دهیم تا حجم آنها دو برابر شود.

مرحله 8

فر را با دمای 180 درجه سانتی گراد گرم کرده و خمیرها را با مخلوط شیر و زرده تخم مرغ روی آنها مالیده و یک مغز گردو در مرکز آنها قرار می دهیم.

مرحله 9

سپس سینی را در طبقه وسط فر قرار داده و 15 تا 20 دقیقه می پزیم. پس از آن، 2 دقیقه گریل می کنیم تا طلایی و خوشرنگ شوند.

مرحله 10

در نهایت، شیرینی ها را از فر خارج کرده و روی آنها را با عسل رقیق شده می پوشانیم و اجازه می دهیم کاملا خنک شوند، سپس همراه با چای سرو می کنیم.