۲۳ روز پیش

نکات و دستور پخت برساق به روش سنتی و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت برساق به روش سنتی و با طعمی بی نظیر

برساق یکی از انواع شیرینی های سنتی و بسیار خوشطعم ایرانی است که با استفاده از دستورالعمل های گوناگون تهیه میگردد. این شیرینی لذیذ ریشه در فرهنگ و آداب و رسوم غنی کشور ما دارد و طرفداران بسیاری در میان مردم ایران پیدا کرده است. برای آشنایی کامل با نحوه تهیه برساق به صورت مرحله به مرحله، لطفاً به ادامه همین مطلب در وبلاگ کدبانو مراجعه فرمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
شیر۱ کیلوگرم
آردحدود ۲ کیلوگرم
شکر۲ لیوان
تخم مرغ۱ عدد
مایه خمیر فوری۱ قاشق غذاخوری
وانیل۱ قاشق چایخوری

برساق به روش سنتی و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه برساق خوشمزه، ابتدا خمیر مایه فوری را با ۴ قاشق غذاخوری شیر ولرم و ۱ قاشق چایخوری شکر در یک لیوان مخلوط کرده و درب لیوان را می پوشانیم تا خمیر مایه عمل بیاید.

مرحله 2

سپس باقیمانده شیر، شکر، تخم مرغ و وانیل را در یک کاسه بزرگ ترکیب می کنیم تا یکدست شوند. خمیر مایه عمل آمده را به این مخلوط اضافه کرده و با هم ترکیب می کنیم.

مرحله 3

آرد را سه مرتبه الک کرده و به آرامی به مواد داخل کاسه اضافه می کنیم تا خمیری نرم و کمی چسبناک درون کاسه شکل بگیرد.

مرحله 4

خمیر را به سطح کار منتقل کرده و ۱۰ دقیقه با دست ورز می دهیم، سپس کاسه را با روغن مایع چرب کرده و خمیر را درون آن قرار می دهیم. روی آن را با سلفون می پوشانیم و اجازه می دهیم یک ساعت یا بیشتر استراحت کند تا حجمش دو برابر شود.

مرحله 5

پس از آن، پف اضافی خمیر را می گیریم و آن را به سطح کار منتقل کرده و با دست کمی ورز می دهیم. خمیر را به چانه های ۵۰ تا ۷۰ گرمی تقسیم کرده و هر کدام را با وردنه کمی باز می کنیم.

مرحله 6

یک تابه گود و کوچک را روی حرارت قرار داده و به اندازه ای روغن اضافه می کنیم که خمیرها هنگام سرخ شدن در روغن شناور باشند. پس از داغ شدن روغن، خمیرها را کم کم به تابه اضافه کرده و به طور کامل سرخ می کنیم. پس از اینکه هر دو سمت برساق ها طلایی شد، آنها را از تابه خارج کرده و روغن اضافی شان را با دستمال یا توری فلزی می گیریم.