۲۳ روز پیش

نکات و دستور پخت کوکوی کدو حلوایی، یک ناهار جذاب و متفاوت!

نکات و دستور پخت کوکوی کدو حلوایی، یک ناهار جذاب و متفاوت!

کوکوی کدو حلوایی یکی از انواع غذاهای پرطرفدار و خوشمزه ایرانی است که دارای بافتی سبک و لطیف می‌باشد. این غذای خوش‌طعم به راحتی و در مدت زمان کوتاهی آماده و تهیه می‌گردد. کوکوی کدو حلوایی را می‌توان به روش‌های مختلفی با استفاده از مواد اولیه متنوع و متفاوت پخت و آماده نمود. در ادامه، خوانندگان محترم می‌توانند با مراجعه به وبلاگ آموزشی کدبانو، به طور کامل و مرحله به مرحله با نحوه تهیه این غذای خوشمزه آشنا شوند.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
کدو حلوایی۳۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
سیب زمینی متوسط۲ عدد
تخم مرغ۲ عدد
آرد۳ قاشق غذا خوری
زعفران دم کرده غلیظبه مقدار دلخواه
نمک و زردچوبهبه مقدار لازم
فلفل سیاه و فلفل قرمز۳/۱ قاشق چای‌ خوری از هر کدام
تخم گشنیز و پودر سیرنصف قاشق چای خوری از هر کدام
گوجه فرنگی۲ عدد
خیار شور۴ عدد
نعنا و شوید و ریحان برای تزئینبه مقدار لازم

کوکوی کدو حلوایی، یک ناهار جذاب و متفاوت!

مرحله 1

ابتدا سیب زمینی‌ها را بشویید و داخل یک قابلمه قرار دهید. سپس مقداری آب روی آن‌ها بریزید و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا سیب زمینی‌ها آب پز شوند. سیب زمینی‌ها با توجه به اندازه آن‌ها تقریباً بعد از ۴۵ دقیقه تا یک ساعت خوب می‌پزند.

مرحله 2

در این فاصله تا سیب زمینی‌ها آماده شوند، یک پیاز را پوست بگیرید و تمیز بشویید، سپس با رنده ریز آن را رنده کنید و آب پیاز را بگیرید. پیاز رنده شده را داخل ظرفی بریزید. بعد از آن یک کدو حلوایی را بشویید و پوست بگیرید و گوشت آن را جدا کنید.

مرحله 3

سپس کدو حلوایی را با رنده درشت رنده کنید و به پیاز رنده شده اضافه کنید. حالا پیاز رنده شده و کدو حلوایی رنده شده را خوب با هم مخلوط کنید تا بافت آن‌ها کاملاً یکدست شود. سپس به دلخواه خودتان مقداری زعفران را داخل یک ظرف کوچک بریزید.

مرحله 4

بعد کمی آب جوش به زعفران اضافه کنید و اجازه دهید تا خوب دم بکشد و غلیظ شود. مقدار زعفران بستگی به سلیقه خودتان دارد و هرچقدر بیشتر باشد در نهایت کوکو خوش طعم‌تر می‌شود. حالا زعفران دم کرده را به مخلوط پیاز و کدو حلوایی اضافه کنید.

مرحله 5

سپس همه مواد را با هم مخلوط کنید تا رنگ زعفران در مخلوط باز شود و عطر و طعم آن به خورد مواد برود. بعد از آن سیب زمینی‌های پخته را پوست بگیرید و با رنده درشت رنده کنید، سپس به مخلوط مواد اضافه کنید و با هم خوب مخلوط کنید.

مرحله 6

‌بعد تخم مرغ‌ها را بشکنید و به مخلوط مواد اضافه کنید، سپس خوب هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شوند و با هم ترکیب و یکدست شوند. حالا مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مخلوط مواد اضافه کنید و حسابی هم بزنید تا با هم کاملا ترکیب شوند.

مرحله 7

حالا با توجه به ذائقه خودتان مقداری پودر فلفل قرمز را به مخلوط مواد اضافه کنید و هم بزنید تا عطر و طعم آن در مخلوط پخش شود. بعد کمی پودر تخم گشنیز و پودر سیر را هم به مخلوط اضافه کنید و با هم ترکیب کنید تا عطر ادویه‌ها در مواد پخش شود.

مرحله 8

بعد از آن مقداری آرد به مخلوط مواد اضافه کنید و هم بزنید و خوب ورز دهید تا بافت مخلوط تشکیل شده منسجم‌تر شود. وقتی بافت مخلوط کاملاً یکدست شد روی ظرف را با سلفون یا نایلون بپوشانید و مخلوط را به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید.

مرحله 9

بعد از یک ساعت که عطر و طعم همه مواد با هم مخلوط شد و مایه کوکو جا افتاد، ظرف مخلوط را از یخچال بیرون بیاورید. سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود. بعد دست‌هایتان را با آب مرطوب کنید.

مرحله 10

حالا مقداری از مایه کوکو را بردارید و با دست فرم دهید، یا از قالب‌های آماده در اندازه و شکل دلخواه استفاده کنید و قالب را داخل تابه قرار دهید. سپس مقداری از مایه کوکو را داخل آن بریزید و اجازه دهید تا کمی فرم بگیرد. بعد در روغن داغ سرخ کنید.

مرحله 11

بعد از این که یک طرف کوکوها سرخ و طلایی رنگ شد آن‌ها را برگردانید و اجازه دهید تا طرف دیگر هم سرخ شود. سپس کوکوها را از تابه بیرون بیاورید و روی یک توری قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها خارج شود. سپس چند گوجه را تمیز بشویید.

مرحله 12

بعد گوجه‌ها را به شکل حلقه‌ای خرد کنید و داخل یک ظرف بچینید. بعد چند خیار شور را هم حلقه‌ای خرد کنید و کنار گوجه‌ها قرار دهید. حالا تعدادی کوکو کدو حلوایی را در ظرفی جداگانه بچینید و با چند برگ نعنا و شوید و ریحان تازه آن‌ها را تزئین کنید. در آخر کوکو کدو حلوایی را به عنوان یک غذای ساده همراه با نان تازه یا برنج زعفرانی و سالاد و ترشی و انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.