۲۳ روز پیش

نکات و دستور پخت کوکی گردویی شکلاتی، شیرینی ساده و خانگی!

نکات و دستور پخت کوکی گردویی شکلاتی، شیرینی ساده و خانگی!

ابتدا لازم است کره را که به دمای محیط رسیده و بافت آن به طور مطلوب نرم شده است، داخل یک ظرف مناسب بریزید. سپس با استفاده از همزن برقی، کره را به آرامی و با دقت هم بزنید تا بافت آن به طور کامل لطیف و یکدست شود. در ادامه، مقدار مشخصی شکر سفید را به مخلوط کره افزوده و مجدداً با همزن، شکر و کره را به خوبی با یکدیگر ترکیب و یکنواخت کنید تا ترکیب نهایی به طور مطلوب آماده شود.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد۱ و ۳/۲ پیمانه
شکر سفید۴/۱ پیمانه
شکر قهوه‌ای۳/۱ پیمانه
کره هم دمای محیط۱۰۰ گرم
بکینگ پودر۴/۱ قاشق چای خوری
تخم مرغ۱ عدد
جوش شیرین۴/۱ قاشق چای خوری
نمکنوک قاشق چای خوری
وانیل۴/۱ قاشق چای خوری
پودر قهوه۴/۱ قاشق مربا خوری
گردو خرد شده ( خیلی خرد نباشد)به مقدار لازم
شکلات تخته‌ای ( خیلی خرد نباشد)به مقدار لازم
شکلات ذوب شده برای تزئینبه مقدار لازم

کوکی گردویی شکلاتی، شیرینی ساده و خانگی!

مرحله 1

ابتدا کره را که به دمای محیط رسیده و بافت آن نرم شده است داخل یک ظرف بریزید بعد با همزن برقی کمی هم بزنید تا بافت آن کاملاً لطیف و یکدست شود. سپس مقداری شکر سفید را به آن اضافه کنید، با همزن هم بزنید تا خوب با هم ترکیب و یکدست شوند.

مرحله 2

سپس مقداری شکر قهوه‌ای به مخلوط اضافه کنید، دوباره هم بزنید تا شکر قهوه‌ای هم در مواد کاملاً حل شود و خوب با هم ترکیب و یکدست شوند. بعد از آن مقداری وانیل به مخلوط مواد اضافه کنید، کمی هم بزنید تا عطر وانیل در مخلوط پخش شود.

مرحله 3

سپس مخلوط تشکیل شده را به مدت تقریباً ۵ تا ۷ دقیقه با همزن برقی هم بزنید تا بافتی یکدست، کرم رنگ و کمی کشدار تشکیل شود. بعد تخم مرغ‌ها را به مخلوط اضافه کنید و با همزن برقی هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شوند و با مواد کاملاً مخلوط شوند.

مرحله 4

وقتی که مخلوط کاملا یکدست و کمی حجیم شد، پودر قهوه را به آن اضافه کنید دوباره به مدت تقریبا ۱ دقیقه هم بزنید تا عطر آن در مخلوط پخش شود و به خورد مواد برود. بعد از آن همزن را خاموش کنید و با لیسک اطراف ظرف را تمیز دورگیری کنید.

مرحله 5

سپس آرد را در یک ظرف دیگر الک کنید تا بافت آن سبک و یکدست شود. بعد آرد الک شده را داخل یک ظرف بریزید، مقداری بکینگ پودر به آن اضافه کنید، خوب با هم ترکیب کنید. بعد کمی هم نمک به ترکیب مواد خشک اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله 6

بعد از آن مقداری جوش شیرین به مواد اضافه کنید دوباره با هم ترکیب کنید. سپس ترکیب مواد خشک را با هم الک کنید تا همه مواد خوب با هم مخلوط و یکدست شوند. سپس ترکیب مواد خشک را کم کم و در چند مرحله به مخلوط مایه کوکی اضافه کنید.

مرحله 7

سپس با دست یا لیسک مواد را با هم ترکیب کنید تا خوب با هم مخلوط و یکدست شوند. برای هم زدن مواد نیازی به همزن برقی نیست و فقط با لیسک به آرامی در یک جهت هم بزنید تا گلوله‌های آرد داخل مواد باز شوند و خوب با هم ترکیب شوند.

مرحله 8

اگر برای مخلوط کردن مواد از دست استفاده کردید دقت کنید که مواد را خیلی ورز ندهید چون پف کیک از بین می‌رود و کوکی سفت می‌شود. سپس مقداری شکلات تخته‌ای را با دست در اندازه‌های کوچک خرد کنید، بعد آن‌ها را به مواد اضافه کنید.

مرحله 9

دوباره مواد را با دست کمی ورز دهید تا شکلات در همه قسمت‌های آن پخش شود. بعد مقداری مغز گردو را هم در اندازه‌های کوچک با دست خرد کنید، به مواد اضافه کنید، با دست کمی هم بزنید تا گردوهای خرد شده هم در همه قسمت‌های مخلوط پخش شود.

مرحله 10

سپس مخلوط تشکیل شده را با دست جمع کنید و روی ظرف آن را با سلفون یا نایلون بپوشانید، بعد در یخچال قرار دهید اجازه دهید تا مخلوط به مدت یک ساعت در یخچال بماند و خوب استراحت کند طوری که عطر و طعم همه مواد با هم مخلوط شود.

مرحله 11

بعد از آن ظرف کوکی‌ها را از یخچال بیرون بیاورید روی آن را بردارید. سپس مقداری از مواد به اندازه تقریباً ۴۰ گرم را بردارید، با دست فرم دهید، گرد کنید و به آن شکل دهید. همه مواد را به همین ترتیب آماده کنید، سعی کنید همه کوکی‌ها هم اندازه باشند.

مرحله 12

سپس داخل سینی فر یا قالب مورد نظر را کاغذ روغنی قرار دهید به طوری که کاغذ روغنی کاملاً کف قالب را بپوشاند. بعد از آن کوکی‌ها را با فاصله داخل قالب بچینید. بعد از آن قالب را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید تا کوکی‌ها بپزند.

مرحله 13

سپس دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید تا کوکی‌ها به مدت ۱۵ تا ۱۷ دقیقه در فر بپزند و آماده شوند. با توجه به این که میزان دمای فرهای مختلف با هم فرق می‌کند مراقب باشید که کوکی‌ها نسوزند و بافت آن‌ها خشک نشود.

مرحله 14

دقت کنید که کوکی‌ها خیلی داخل فر نمانند چون خشک می‌شوند. به طور کلی نصف پخت کوکی‌ها بعد از این که از فر بیرون بیایند با دمای خودشان انجام می‌شود. سپس سینی را از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید تا کم کم خنک شود.

مرحله 15

بعد از آن با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان روی تعدادی از کوکی‌ها مقداری شکلات ذوب شده بریزید و آن‌ها را تزئین کنید. سپس اجازه دهید تا شکلات خودش را بگیرد و سفت شود. سپس تعدادی کوکی گردویی شکلاتی را داخل یک ظرف مناسب سرو بچینید.

مرحله 16

در آخر کوکی گردویی شکلاتی را به عنوان یک دسر شیک و جذاب یا یک شیرینی خوش طعم و مناسب برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با چای یا قهوه سرو کنید.