۲۳ روز پیش

نکات و دستور پخت شیرینی دادلی به روش بازاری و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت شیرینی دادلی به روش بازاری و با طعمی بی نظیر

شیرینی دادلی یک نوع شیرینی سنتی و خوشمزه است که به سرعت و با سهولت آماده می‌شود. این شیرینی از لحاظ ریشه‌شناختی در زبان ترکی به معنای "خوشمزه" است و به دلیل ظاهر زیبا و جذاب، به عنوان یک شیرینی مجلسی و شیک برای پذیرایی و مهمانی‌ها شناخته می‌شود. در ادامه، با همراهی وبلاگ آموزشی کدبانو، به بررسی مرحله‌به‌مرحله نحوه تهیه این شیرینی خوشمزه و سنتی خواهیم پرداخت.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد شیرینی پزی۱۳۰ گرم
آرد نخودچی۳۰ گرم
روغن جامد۴۰ گرم
کره۵۰ گرم
پودر قند۳۰ گرم
وانیلنوک قاشق چایخوری
زرده تخم‌مرغ۱ عدد
بریلو و شکلاتبه مقدار لازم

شیرینی دادلی به روش بازاری و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه شیرینی دادلی، ابتدا کره را در یک ظرف قرار داده تا به دمای محیط برسد و نرم شود. سپس روغن جامد را به آن اضافه کرده و هم بزنید تا کاملاً مخلوط و هم دما شوند. پس از آن، پودر قندی که از قبل الک کرده‌اید و بافت یکدستی دارد را به مخلوط اضافه کنید.

مرحله 2

بعد از اضافه کردن پودر قند، با همزن دستی یا برقی بزنید تا پودر قند کاملاً در مواد حل شود و مخلوط تشکیل شده پوک و کرمی رنگ شود. سپس زرده تخم‌مرغ را روی مواد بریزید و با همزن برقی یک تا دو دقیقه دیگر بزنید تا از لختگی خارج شود.

مرحله 3

حالا وانیل را به مواد اضافه کرده و با همزن برقی یک دقیقه دیگر بزنید تا عطر وانیل آزاد شود و در مخلوط پخش شود. در یک ظرف دیگر، آرد شیرینی و آرد نخودچی را بریزید و خوب با هم ترکیب کرده و الک کنید تا بافت آن‌ها سبک و یکدست شود.

مرحله 4

سپس آردها را کم‌کم و در چند مرحله به مخلوط تخم‌مرغ‌ها اضافه کرده و با نوک انگشتان به آرامی هم بزنید تا با هم مخلوط شوند و خمیر نرم و بدون چسبندگی تشکیل شود. در این مرحله نیاز نیست که خمیر را ورز دهید، فقط در حد مخلوط کردن کافیست.

مرحله 5

حالا بدون این که لازم باشد تا خمیر استراحت کند، مقداری از خمیر به اندازه یک گردو را برداشته و با دست فرم داده و گرد کنید. سپس با نوک انگشت یا خودکار یا هر وسیله دیگری، وسط خمیر را فشار دهید تا گود شود. سعی کنید خمیرها هم اندازه باشند.

مرحله 6

بعد از این‌که همه خمیر را به همین ترتیب درست و آماده کردید، کف سینی فر یا قالب را با روغن مایع یا کره چرب کرده و یا کاغذ روغنی کف سینی بیاندازید. شیرینی‌ها را با فاصله در سینی بچینید و در فر که از ده دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید.

مرحله 7

سپس دمای فر را روی ۱۷۰ درجه سانتیگراد تنظیم کرده و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا کامل بپزند و سطح آن‌ها طلایی رنگ شود. بعد سینی شیرینی‌ها را از فر در بیاورید و در دمای محیط قرار دهید تا شیرینی دادلی‌ها سرد و خنک شوند.

مرحله 8

حالا مقداری شکلات را داخل یک ظرف بریزید و به روش بن ماری روی بخار کتری ذوب کنید. میزان شیرینی شکلات به ذائقه و سلیقه خودتان بستگی دارد. سپس شکلات ذوب شده یا بریلو را با قاشق داخل حفره‌ شیرینی‌‌ها بریزید و در یخچال قرار دهید.

مرحله 9

بعد از تقریبا یک ساعت که شکلات ذوب شده داخل شیرینی خودش را گرفت و سفت شد، شیرینی دادلی‌ها را از یخچال در بیاورید و در ظرف مناسب بچینید. سپس آن‌ها را با مغز گردو خرد شده، پودر پسته، پودر نارگیل، خلال بادام و مغز فندق تزئین کنید.