۲۴ روز پیش

نکات و دستور پخت شامی مرغ به روش شمالی و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت شامی مرغ به روش شمالی و با طعمی بی نظیر

شامی مرغ یکی از انواع غذاهای سنتی و خوشطعم جامعه ایرانی است که با استفاده از رسپی‌های متنوع و مواد اولیه مختلف تهیه می‌شود. این غذای محبوب و پرطرفدار، دارای سابقه‌ای طولانی در فرهنگ غذایی ایرانیان است و به عنوان یکی از نمادهای هویت ملی و میراث آشپزی سنتی کشور به شمار می‌رود. برای آشنایی با نحوه تهیه کامل و مرحله به مرحله این غذای خوشمزه، لطفاً به ادامه مطلب در وبلاگ کدبانو مراجعه فرمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
سیب زمینی متوسط۲ عدد
پیاز متوسط۱ عدد
ران یا سینه مرغ۲۰۰ گرم
تخم مرغ۲ عدد
سیر۵ حبه
گردوبه مقدار کافی
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و آویشنبه مقدار کافی

شامی مرغ به روش شمالی و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه یک شامی مرغ خوشمذه و لذیذ، ابتدا سینه یا ران مرغ را در یک قابلمه مناسب قرار می دهیم. سپس به گوشت مرغ مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و آویشن اضافه کرده و به اندازه کافی آب اضافه می کنیم تا مرغ را بپوشاند.

مرحله 2

قابلمه را روی حرارت قرار داده و اجازه می دهیم مرغ به مدت 45 دقیقه در آب جوش بپزد تا کاملا آب پز شود. پس از این زمان، مرغ را در آبکش قرار داده تا آب اضافی خارج شده و کاملا خنک شود.

مرحله 3

در این مرحله، پوست سیب زمینی را جدا کرده، آن را می شوییم و با رنده ریز در یک کاسه رنده می کنیم. آب سیب زمینی را نیز در یک کاسه جداگانه می ریزیم تا نشاسته آن ته نشین شود.

مرحله 4

سپس گوشت مرغ را به صورت ریز رنده کرده و کنار می گذاریم. پوست گردو را جدا کرده و مغز آن را با چاقو به صورت ریز خرد می کنیم.

مرحله 5

زمانی که نشاسته سیب زمینی ته نشین شد، آب اضافی آن را دور ریخته و نشاسته را به سیب زمینی رنده شده اضافه می کنیم. سپس مرغ رنده شده و گردوی خرد شده را به این مخلوط اضافه می کنیم.

مرحله 6

در ادامه، پوست سیر و پیاز را جدا کرده و آنها را نیز به صورت ریز رنده می کنیم و به مخلوط سیب زمینی اضافه می کنیم. سپس تخم مرغ را همراه با نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و آویشن به این مخلوط اضافه کرده و به خوبی ترکیب می کنیم.

مرحله 7

در این مرحله، یک تابه مناسب را روی حرارت ملایم قرار داده و مقداری روغن مایع به آن اضافه می کنیم تا کاملا داغ شود. سپس مقداری از مایه شامی را برداشته و به شکل دلخواه در دست فرم داده و به آرامی در تابه قرار می دهیم تا سرخ شود. زمانی که یک طرف کاملا سرخ شد، آن را برمی گردانیم تا طرف دیگر نیز سرخ شود.

مرحله 8

در نهایت، شامی ها را روی دستمال حوله ای قرار داده تا روغن اضافی گرفته شود. سپس آنها را در ظرف مورد نظر قرار داده و همراه با نان تازه و سس دلخواه سرو می کنیم. لذت ببرید!