۲۴ روز پیش

نکات و دستور پخت خمیر پیتزا برای ۴ نفر به صورت حرفه ای با طعم نظیر

نکات و دستور پخت خمیر پیتزا برای ۴ نفر به صورت حرفه ای با طعم نظیر

خمیر پیتزا یکی از محبوب ترین و پرمصرف ترین اقلام نانوایی در سطح جهانی به شمار می رود که به عنوان پایه و بستر اصلی انواع پیتزاهای خوشمزه مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه، با همراهی وبلاگ کدبانو، آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خمیر پیتزای ساده و اصولی را مشاهده خواهید کرد تا بتوانید با دانش و مهارت بیشتری این محصول ضروری و پرکاربرد را در منزل تهیه نمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد نان فانتزی۳ پیمانه (۳۹۰ گرم)
خمیر مایه فوری۱ قاشق غذاخوری
شکر۱ قاشق غذاخوری
آب جوشیده هم دمای محیط حدودا ۲۵۰ گرم (۱ پیمانه)
روغن زیتون یا روغن مایع۲ قاشق غذاخوری
نمک۱ قاشق چایخوری

خمیر پیتزا برای ۴ نفر به صورت حرفه ای با طعم نظیر

مرحله 1

برای تهیه خمیر پیتزا مناسب و طعم دار، نیازی نیست که خمیر مایه را به صورت جداگانه آماده کنیم. در عوض، باید از سالم بودن و کیفیت خمیر مایه اطمینان حاصل کنیم. در ادامه، دو سوم از آب را همراه با شکر و خمیر مایه در یک کاسه مناسب و جادار مخلوط می کنیم.

مرحله 2

در این مرحله، مواد را ترکیب می کنیم تا یکدست شوند، سپس روغن و نمک را اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا بافت یکنواخت شود. سپس آرد را روی مواد درون کاسه الک کرده و مخلوط می کنیم تا خمیری نرم و لطیف به دست آید.

مرحله 3

اگر خمیر سفت و خشک باشد، آب را به صورت کنترل شده و تدریجی اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا بافت خمیر نرم شود. در نهایت، خمیر باید کمی چسبندگی داشته باشد و نباید بیش از حد خشک و سفت باشد.

مرحله 4

پس از اینکه خمیر کمی چسبندگی پیدا کرد، آن را به سطح کار منتقل کرده و به مدت 15 دقیقه با دست ورز می دهیم تا سطح آن صاف و یکدست شود. سپس یک کاسه بزرگ را با روغن چرب کرده و دستان خود را نیز چرب می کنیم.

مرحله 5

در این مرحله، خمیر را به یک چونه بزرگ تبدیل کرده و درون کاسه چرب شده قرار می دهیم. روی آن را با سلفون پوشانده و در محیط به مدت یک ساعت استراحت می دهیم تا حجم آن دو برابر شود.

مرحله 6

پس از اینکه حجم خمیر دو برابر شد، آن را از کاسه خارج کرده و روی سطح کار آردپاشی می کنیم. سپس خمیر را کمی ورز داده تا هوای اضافی آن گرفته شود.

مرحله 7

پس از گرفتن هوای اضافی، خمیر را به 4 قسمت مساوی تقسیم کرده و هر قسمت را به صورت جداگانه چونه می کنیم. چونه ها را روی سطح آردپاشی شده قرار داده و با یک پارچه تمیز می پوشانیم.

مرحله 8

پس از 15 دقیقه، چونه ها را با وردنه باز کرده و هر کدام را درون یک قالب پیتزا قرار می دهیم. برای جلوگیری از پف زیاد خمیر، با چنگال سطح آن را سوراخ می کنیم. سپس سس، پنیر پیتزا و تاپینگ دلخواه را روی خمیر قرار می دهیم.

مرحله 9

این خمیر نیازی به پخت جداگانه ندارد و می توانیم آن را همراه با مواد به صورت یکباره درون فر قرار دهیم. اما باید فر را با بالاترین حرارت ممکن روشن کنیم تا به خوبی گرم شود. همچنین، باید یک ظرف حاوی آب درون فر قرار دهیم تا رطوبت ایجاد شود و خمیر پیتزا خشک نشود. پس از قرار دادن پیتزا در فر، حرارت را روی 230 درجه سانتیگراد تنظیم کرده و اجازه دهیم 15 تا 20 دقیقه بپزد.