۲۴ روز پیش

نکات و دستور پخت قرابیه خرمایی به روش ترکیه ای و طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت قرابیه خرمایی به روش ترکیه ای و طعمی بی نظیر

قرابیه خرمایی یکی از انواع شیرینی‌های بسیار لذیذ و خوشمزه است که به طور سنتی در ایام جشن و مناسبت‌های مذهبی در ایران سرو می‌شود. این شیرینی‌ی خوش طعم و ظاهر زیبا، مناسب پذیرایی در روزهای عید و همچنین برای سفره‌های افطار ماه مبارک رمضان است. قرابیه خرمایی با روش‌ها و مواد اولیه متفاوتی آماده می‌شود و هر ناحیه یا خانواده‌ای ممکن است طرز تهیه مخصوص به خود را داشته باشد. برای آشنایی کامل با مراحل درست کردن این شیرینی خوش طعم و آموزش مرحله به مرحله آن، همراه وبلاگ آموزشی کدبانو باشید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
کره۲۰۰ گرم
روغن مایع½ لیوان
آرد۴.۵ نیم لیوان
ماست چکیده۱ قاشق غذاخوری
شکر۴/۱ لیوان
تخم مرغ۱ عدد
وانیل۱ بسته
بکینگ پودر½ قاشق مرباخوری
خرما۲۵ عدد
گردو نگینی خرد شده½ لیوان
دارچین۱ قاشق مرباخوری
گلاب ( قابل حذف)۳ قاشق غذاخوری

قرابیه خرمایی به روش ترکیه ای و طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه قرابیه خرمایی خوشمزه و مغذی، ابتدا کره را در دمای محیط قرار داده تا نرم شود. سپس کره را در یک ظرف ریخته و روغن مایع را به آن اضافه کرده و هم بزنید تا کره کاملاً آب شده و با روغن بافت یکدستی تشکیل دهد. پس از آن، شکر را به مخلوط افزوده و هم بزنید تا شکر حل شود.

مرحله 2

بعد از حل شدن شکر، تخم مرغ را اضافه کرده و هم بزنید تا از لختگی خارج شده و کاملاً با مواد مخلوط شود. سپس مقداری وانیل و بکینگ پودر را روی مواد ریخته و با هم مخلوط کنید تا عطر وانیل آزاد شده و در ترکیب مواد پخش شود.

مرحله 3

سپس مقداری ماست چکیده که ترش نباشد و به دمای محیط رسیده است را به مخلوط اضافه کرده و با همزن هم بزنید تا ترکیب صاف و یکدستی تشکیل شود و همه مواد کاملاً با هم مخلوط شوند.

مرحله 4

بعد از آن، آرد را در یک ظرف دیگر الک کرده تا سبک و یکدست شود و سپس کم‌کم و در چند مرحله روی مخلوط مواد الک کرده و با نوک انگشت هم بزنید و خمیر را ورز دهید تا یکدست و نرم شود.

مرحله 5

برای درست کردن مواد میانی، مقداری خرما را پوست گرفته و هسته آن‌ها را جدا کرده و سپس خرماها را در غذاساز بریزید و بزنید تا کاملاً له شوند. سپس مقداری دارچین روی خرماها ریخته و هم بزنید تا عطر دارچین آزاد شود و بعد به دلخواه و با توجه به ذائقه خودتان کمی گلاب را هم به مواد اضافه کرده و هم بزنید. در نهایت، مقداری مغز گردو را اضافه کرده و با هم در غذاساز مخلوط کنید تا یکدست شوند.

مرحله 6

بعد روی یک سطح صاف، خمیر را بین دو کاغذ روغنی یا نایلون قرار داده و با وردنه به شکل مستطیل پهن و صاف کنید و سپس از مواد خرما به شکل نوار روی آن بریزید و خمیر را رول کنید و بعد سطح آن را با چنگال یا هر وسیله دیگری شکل دهید.

مرحله 7

سپس رول را در اندازه‌های دلخواه برش زده و در یک قالب یا سینی فر کاغذ روغنی قرار داده و سپس قرابیه‌ها را با فاصله روی آن بچینید و سینی را در فر که از ده دقیقه قبل گرم شده است قرار داده و دمای آن را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

مرحله 8

به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا قرابیه‌ها خوب بپزند و زیر آن‌ها طلایی رنگ شود، سپس از فر بیرون آورده و در دمای محیط قرار دهید تا خنک شوند و بعد به دلخواه قرابیه‌ها را در پودر قند بغلتانید تا سطح آن‌ها کاملاً با پودر قند پوشانده شود.

مرحله 9

در نهایت، مقداری قرابیه خرمایی را در یک ظرف مناسب بچینید و با پودر پسته، پودر نارگیل، خرده‌های گردو، خرده‌های فندق، خلال بادام و کنجد تزئین کرده و به عنوان یک میان وعده مناسب و خوش طعم و مقوی همراه با چای سرو کنید.