۲۵ روز پیش

نکات و دستور پخت کباب مانیسا، غذای بسیار متفاوت از ترکیه!

نکات و دستور پخت کباب مانیسا، غذای بسیار متفاوت از ترکیه!

کباب مانیسا یکی از جذاب‌ترین و لذیذ‌ترین انواع کباب‌های سنتی ترکی است که به دلیل سادگی و سرعت تهیه، آن را به یکی از گزینه‌های محبوب برای مواقع کمبود وقت تبدیل کرده است. این نوع کباب با بافت نرم و طعم بی‌نظیر خود، تجربه‌ای لذت‌بخش را برای کام‌جویان فراهم می‌آورد. در ادامه، با همراهی وبلاگ آموزشی کدبانو، مراحل کامل و دقیق تهیه این غذای خوشمزه ترکی را مرور خواهیم کرد تا بتوانید آن را به راحتی و با نتیجه‌ای عالی در منزل خود تهیه نمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
گوشت چرخ کرده۳۵۰ گرم
سیر۱ حبه
پیاز۱ عدد
فلفل سیاه۱ قاشق چای خوری
زیره۱ قاشق چای خوری
نمکبه مقدار لازم
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذا خوری
بیبر سالچی۱ قاشق غذا خوری
پوره گوجه فرنگی۱ عدد
آب۵ قاشق غذا خوری
نمکبه مقدار لازم

کباب مانیسا، غذای بسیار متفاوت از ترکیه!

مرحله 1

ابتدا گوشت گوساله یا گوشت گوسفند و یا ترکیبی از هر دو را چرخ کرده و داخل یک ظرف بریزید. سپس پیاز را پوست گرفته و با رنده ریز رنده کنید و آب آن را بگیرید و کنار بگذارید. پیاز را به گوشت اضافه کرده و هم بزنید تا با هم ترکیب شوند.

مرحله 2

سیر را پوست گرفته و له کرده یا با رنده ریز رنده کرده و به مخلوط اضافه کنید. هم بزنید تا عطر سیر در گوشت پخش شود. سپس مقداری پودر سوخاری را روی ترکیب مواد بریزید و هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند.

مرحله 3

ادویه‌ها شامل مقداری نمک، فلفل سیاه و زیره را به مواد اضافه کرده و با دست خوب ورز دهید تا ادویه‌ها کاملا به خورد گوشت بروند و همه مواد با هم مخلوط شوند. مقداری از گوشت را با دست فرم داده و رول کنید.

مرحله 4

سپس یک سیخ چوبی را از وسط کباب رد کرده و داخل ظرفی بچینید. اگر سیخ چوبی در دسترس نبود، کباب بدون سیخ را داخل ظرف قرار دهید. کباب‌ها را در یخچال قرار داده و اجازه دهید تا به مدت نیم ساعت استراحت کنند و کاملا منسجم شوند.

مرحله 5

برای درست کردن سس، ابتدا مقداری کره را داخل یک ظرف ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا کره ذوب شود. سپس مقداری رب گوجه فرنگی را در آن تفت داده تا بوی خامی رب گرفته شود و رنگ آن تغییر کند. بعد بیبر سالچاسی را اضافه کنید.

مرحله 6

بعد از این که بیبر سالچاسی را خوب تفت دادید، مقداری آب به آن اضافه کرده و هم بزنید. سپس گوجه فرنگی را که از قبل تمیز شسته‌اید و با میکسر یا رنده ریز کاملا پوره کرده‌اید به مخلوط سس اضافه کرده و هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند.

مرحله 7

مقداری نمک به مخلوط اضافه کرده و هم بزنید. اجازه دهید تا مخلوط کمی بجوشد و آب گوجه فرنگی مقداری جمع شود. بعد از آن که سس به غلظت مناسب رسید، ظرف را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید تا خیلی سفت و خشک نشود.

مرحله 8

در یک تابه مقداری روغن ریخته و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود. سپس کباب‌ها را در روغن داغ سرخ کنید. بعد از این که یک طرف کباب خوب سرخ شد، آن را بچرخانید تا طرف دیگر هم سرخ شود و کاملا مغز پخت شوند.

مرحله 9

در کنار کباب‌ها فلفل‌ها را هم در تابه قرار داده و سرخ کنید تا عطر فلفل‌ها پخش شود و به خورد کباب‌ها برود. بعد از این که کباب‌ها و فلفل‌ها سرخ شدند آن‌ها را از روی حرارت برداشته و سپس یک نان لواش را برداشته و مقداری سس روی آن بریزید.

مرحله 10

سس را کاملا روی نان پخش کرده و کباب‌ها را از سیخ چوبی بیرون آورده و روی آن قرار دهید. فلفل‌ها را هم کنار کباب‌ها بچینید. سپس مقداری جعفری یا ریحان را که از قبل تمیز شسته‌اند و خشک شده‌اند، ریز خرد کرده و روی کباب‌ها بریزید.

مرحله 11

کباب مانیسا در کنار ماست بسیار دلچسب و خوش طعم‌تر می‌شود. کباب‌ها را به همراه نان و سس و یا برنج زعفرانی خوش عطر و مقداری ماست در ظرف مناسب بچینید و این غذای لذیذ را همراه با سالاد و انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.