۲۷ روز پیش

نکات و دستور پخت نان پیشی به روش سنتی با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت نان پیشی به روش سنتی با طعمی بی نظیر

نان پیشی یکی از انواع نان‌های فانتزی و خوشمزه خاورمیانه است که در میان مردم این منطقه از محبوبیت و طرفداری قابل توجهی برخوردار است. این نوع نان به روش‌های متنوعی در سراسر این ناحیه تهیه و طبخ می‌گردد و از مواد اولیه متنوعی برای آن استفاده می‌شود. نان پیشی به عنوان یک میان وعده مناسب و لذیذ مطرح است که به دلیل سهولت و سرعت در تهیه آن، مورد توجه و استقبال فراوان قرار گرفته است. در ادامه با راهنمای گام به گام و جزئیات کامل طرز تهیه این نان خوشمزه در وبلاگ آموزشی کدبانو آشنا خواهید شد.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
شیر ولرم۱ لیوان
آب ولرم۱ لیوان
شکر۱ قاشق مربا خوری
خمیر مایه خیس یا خمیر مایه خشکنصف پاکت یا ۱ قاشق غذا خوری
نمک۱ و نیم قاشق مربا خوری
آردبه مقدار لازم

نان پیشی به روش سنتی با طعمی بی نظیر

مرحله 1

ابتدا در یک ظرف، شیر و آب را که به دمای محیط رسیده‌اند، مخلوط کنید. سپس شکر را به آن‌ها اضافه کرده و هم بزنید تا شکر حل شود و کاملا با هم ترکیب شوند. بعد مایه خمیر را بریزید و با هم ترکیب کنید تا یکدست شود.

مرحله 2

می‌توانید از خمیر مایه خیس و یا خمیر مایه خشک استفاده کنید.

مرحله 3

سپس آرد را که از قبل الک کرده‌اید و سبک و یکدست شده است، کم کم به مخلوط مواد اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر تشکیل شده نرم و لطیف و یکدست شود. در ادامه، مقداری نمک را روی مواد بریزید.

مرحله 4

بعد از این که خمیر بهبود یافت و یکدست شد، دیگر آرد اضافه نکنید و روی ظرف را با پلاستیک یا پارچه بپوشانید و اجازه دهید تا خمیر عمل بیاید و حجم آن زیادتر شود. سپس کف یک سینی را با روغن کامل چرب کنید.

مرحله 5

مقداری از خمیر را بردارید و در دست فرم دهید و به شکل چانه دربیاورید و با کمی فاصله در کف سینی روغن زده شده بچینید. سپس روی خمیرها را با پارچه بپوشانید و اجازه دهید تا به مدت ۱۰ دقیقه استراحت کند.

مرحله 6

در یک قابلمه پهن و گود مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود. سپس خمیرها را روی یک سطح صاف قرار دهید و با دست پهن و باز کنید و بعد در روغن داغ سرخ کنید. دقت کنید که همه خمیرها را هم اندازه پهن کنید.

مرحله 7

وقتی یک طرف خمیر سرخ شد و کناره‌های آن طلایی رنگ شد، خمیر را برگردانید تا طرف دیگر هم سرخ شود و کاملا مغز پخت شوند. همه خمیرها را به همین شکل درست کنید و بعد از این که از روغن خارج کردید روی یک پارچه قرار دهید.

مرحله 8

وقتی روغن اضافی نان‌ها کشیده شد، چند نان پیشی را در یک ظرف مناسب بچینید و با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان مقداری عسل یا شکلات صبحانه روی آن‌ها بریزید و با خرده‌های مغز گردو، خرده‌های فندق، خلال بادام و یا پودر پسته تزئین کنید. در آخر نان پیشی را به عنوان یک میان وعده خوش طعم و لذیذ همراه با چای برای پذیرایی سرو کنید.