۲۸ روز پیش

نکات و دستور پخت بریانی مرغ به روش مجلسی با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت بریانی مرغ به روش مجلسی با طعمی بی نظیر

بریانی مرغ یکی از محبوب‌ترین و لذیذ‌ترین غذاهای سنتی است که طرفداران بسیاری در میان عموم مردم دارد. این غذای خوشمزه و پرطرفدار دارای طعم و عطر بی‌نظیری است که با استفاده از مواد اولیه مرغوب و روش‌های پخت مناسب به راحتی می‌توان آن را تهیه کرد. بریانی مرغ به دلیل طعم بی‌نظیر و ظاهر جذاب خود، گزینه مناسبی برای پذیرایی و میزبانی در مهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه محسوب می‌شود. در ادامه با مطالعه دقیق مراحل تهیه بریانی مرغ به صورت گام به گام و به‌کارگیری نکات ارزشمند آموزشی، می‌توانید این غذای لذیذ و دلچسب را با موفقیت در منزل خود تهیه و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
مرغ ( تکه‌های کوچک)نصف مرغ
برنج۴ پیمانه
زردچوبهنصف قاشق غذا خوری
گوجه متوسط۴ عدد
گشنیز تازهبه مقدار لازم
ادویه بریانی۲ قاشق غذا خوری
گرام ماسالا۱ قاشق غذا خوری
فلفل سبز۲ عدد
پیاز متوسط۲ عدد
سیب زمینی متوسط۱ عدد
زعفران دم‌کرده۴/۱ استکان

بریانی مرغ به روش مجلسی با طعمی بی نظیر

مرحله 1

ابتدا پیازها را بشویید و به شکل نگینی و ریز خرد کنید. سپس داخل یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا گرم شود. وقتی روغن داغ شد، پیازها را به آن اضافه کنید و خوب تفت دهید تا پیازها سبک، طلایی رنگ و نرم شوند.

مرحله 2

سپس مرغ‌هایی که در اندازه‌های کوچک خرد کرده‌اید را در تابه بریزید و تفت دهید تا طلایی رنگ شوند. بعد فلفل سبز را که ریز خرد کرده‌اید اضافه کنید و کمی تفت دهید. سپس زردچوبه را بریزید و کمی تفت دهید تا زردچوبه در تابه رنگ باز کند.

مرحله 3

بعد ادویه بریانی و گرام ماسالا را اضافه کنید و تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود و به خورد مرغ‌ها برود. سپس درب تابه را ببندید و حرارت را کم کنید تا مرغ‌ها کم‌کم بپزند. در این فاصله گوجه‌ها را که تمیز بشورید و ریز و نگینی خرد کنید.

مرحله 4

بعد از این که مرغ‌ها پختند، گوجه ‌ها را به مواد اضافه کنید و کمی تفت دهید تا آب آن‌ها کشیده شود. سپس گشنیزهای تمیز شسته‌شده و خشک را ریز خرد کنید و به مواد اضافه کنید و تفت دهید تا عطر آن‌ها پخش شود.

مرحله 5

در یک قابلمه مقداری آب بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. وقتی شروع به جوشیدن کرد، برنج‌هایی که از چند ساعت قبل خیس کرده‌اید را در آن بریزید و اجازه دهید تا به مدت ۶ تا ۷ دقیقه با هم بجوشند و برنج‌ها نیم‌پز شوند.

مرحله 6

سپس برنج‌ها را آبکش کنید و در آبکش بریزید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود. برای ته دیگ، یک سیب زمینی را پوست بگیرید، بشویید و به شکل حلقه‌ای و نازک برش بزنید.

مرحله 7

در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود. بعد سیب زمینی‌ها را کف قابلمه بچینید و اجازه دهید تا کمی سرخ شوند. سپس یک لایه برنج بریزید و سطح آن را صاف کنید. یک لایه از مخلوط مواد بریزید و سس را روی برنج پخش کنید تا همه قسمت‌ها را بپوشاند.

مرحله 8

دوباره یک لایه برنج بریزید و یک لایه از مخلوط سس و همینطور ادامه دهید تا برنج تمام شود. مقداری روغن روی برنج بریزید و پخش کنید تا کاملا به خورد برنج برود.

مرحله 9

مقداری زعفران را در یک ظرف کوچک بریزید و کمی آب روی آن بریزید و بگذارید تا دم بکشد. سپس زعفران دم کرده غلیظ را روی برنج بریزید تا طعم آن بهتر شود و درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا برنج روی حرارت ملایم دم بکشد.

مرحله 10

بعد از تقریبا ۴۵ دقیقه تا یک ساعت که برنج دم کشید قابلمه را از روی حرارت بردارید و در یک ظرف مناسب برگردانید. روی آن را با مقداری خلال پسته و بادام و کمی زرشک تفت داده شده تزئین کنید. در آخر بریانی مرغ را همراه با سالاد، ترشی، زیتون پروده، ماست موسیر و انواع دورچین سرو کنید.