۲۸ روز پیش

نکات و دستور پخت کتلت آبدار ساده به روش شمالی و با طعم بی نظیر

نکات و دستور پخت کتلت آبدار ساده به روش شمالی و با طعم بی نظیر

کتلت آبدار یکی از غذاهای سنتی و معروف ایرانی است که ریشه عمیق و اصالتی در استان های شمالی کشور دارد. این غذای خوشمزه و دلپذیر از ترکیب گوشت چرخ کرده، سیب زمینی، پیاز و ادویه جات متنوع ساخته می شود و با طبخ صحیح و ویژه، بافتی نرم و آبدار پیدا می کند. در ادامه، آموزش گام به گام و کامل طرز تهیه این غذای اصیل ایرانی را در وبلاگ کدبانو مشاهده خواهید کرد.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
گوشت چرخ کرده۴۰۰ گرم
سیب زمینی۴ عدد متوسط
پیاز۱ عدد بزرگ
تخم مرغ۱ عدد
آرد سوخاری۱ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی۴ عدد
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

کتلت آبدار ساده به روش شمالی و با طعم بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه کتلت آبدار و خوشمزه، ابتدا پیاز و سیب زمینی ها را پوست گرفته و با رنده ریز رنده می کنیم. آب اضافی مواد رنده شده را با دست گرفته و در یک کاسه مناسب می ریزیم.

مرحله 2

سپس گوشت چرخ کرده، تخم مرغ، آرد سوخاری، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به کاسه حاوی سیب زمینی و پیاز اضافه می کنیم و به مدت 10 دقیقه با دست ورز می دهیم تا مواد یکدست شوند.

مرحله 3

پس از آماده شدن مایه کتلت، آن را با سلفون پوشانده و به مدت یک ساعت در یخچال قرار می دهیم تا طعم مواد با هم ترکیب شود. سپس کاسه را از یخچال خارج می کنیم.

مرحله 4

در این مرحله، یک تابه مناسب را روی حرارت قرار داده و مقداری روغن اضافه می کنیم. پس از داغ شدن روغن، به اندازه یک نارنگی از مایه کتلت برداشته و به صورت گرد در دست شکل می دهیم.

مرحله 5

سپس مایه کتلت را با کف دست تخت کرده و در روغن داغ می اندازیم تا به طور کامل سرخ شود. پس از سرخ شدن یک سمت، آن را برمی گردانیم تا سمت دیگر نیز سرخ شود.

مرحله 6

کتلت های سرخ شده را از روغن خارج کرده و کنار می گذاریم. تابه را با دستمال تمیز کرده و مقداری روغن دیگر به آن اضافه می کنیم.

مرحله 7

در ادامه، رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه کرده و چند دقیقه تفت می دهیم تا کاملا سرخ شده و طعم و بوی خامی آن گرفته شود. سپس نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به آن اضافه می کنیم.

مرحله 8

پس از تفت دادن مواد به مدت 1-2 دقیقه، 1 لیوان آب جوش را به تابه اضافه کرده و با رب گوجه فرنگی مخلوط می کنیم. منتظر می مانیم تا آب شروع به جوشیدن کند.

مرحله 9

در نهایت، کتلت ها را به همراه گوجه فرنگی ها به سس اضافه کرده و حرارت را کم می کنیم تا سس کمی غلیظ شود و طعم آن به خورد کتلت ها برود. این کتلت خوشمزه را همراه با برنج سرو می کنیم.