۲۹ روز پیش

نکات و دستور پخت شیرینی پادرازی به روش قزوینی و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت شیرینی پادرازی به روش قزوینی و با طعمی بی نظیر

شیرینی پادرازی، یکی از انواع شیرینی های سنتی و پرطلب شهر قزوین به شمار می آید. این شیرینی ساده، با شکل‌های متنوعی تهیه می‌گردد و از محبوبیت ویژه‌ای در میان مردم این منطقه برخوردار است. برای آشنایی با روش کامل و دقیق تهیه شیرینی پادرازی، لطفاً به ادامه مطلب در وبلاگ کدبانو مراجعه نمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
روغن جامد۲۲۰ گرم
پودر قند۱۵۰ گرم
پودر هل۱ قاشق چایخوری
تخم مرغ۲ عدد متوسط
آرد سفید قنادی۱۷۵ گرم
آرد برنج۱۰۰ گرم
آرد نخودچی۱۲۵ گرم
زرده تخم مرغ۱ عدد
روغن مایع½ قاشق چایخوری
پودر قند½ قاشق چایخوری
کنجد یا سیاه دانهبه مقدار کافی

شیرینی پادرازی به روش قزوینی و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه شیرینی پادرازی خوشمزه و سئو-دوستانه، ابتدا روغن جامد را در یک کاسه مناسب می ریزیم. سپس پودر قند را درون الک ریخته و روی روغن جامد الک می کنیم. با دور تند همزن برقی به مدت 3 دقیقه مخلوط را هم می زنیم.

مرحله 2

در مرحله بعد، زمانی که مخلوط روغن جامد و پودر قند روشن و پوک شد، پودر هل را به همراه تخم مرغ ها به آن اضافه می کنیم. سپس مجددا با دور تند همزن برقی در حد مخلوط شدن هم می زنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند.

مرحله 3

سپس آرد سفید را به همراه آرد نخودچی و آرد برنج درون الک ریخته و روی مخلوط روغن جامد الک می کنیم. پس از آن مواد را با لیسک در حد مخلوط شدن هم می زنیم و خمیر بدست آمده را درون کیسه فریزر می ریزیم.

مرحله 4

در ادامه، خمیر را به کمک وردنه درون کیسه فریزر پهن می کنیم و اجازه می دهیم به مدت 6 تا 12 ساعت درون یخچال استراحت کند تا خمیر کاملا سفت شود. سپس خمیر را از یخچال خارج می کنیم.

مرحله 5

حال روی سطح کار را با آرد می پوشانیم و خمیر را روی آن قرار می دهیم. با کمک وردنه خمیر را به قطر نیم سانتی متر باز می کنیم و با کاتر شیرینی پا درازی قالب می زنیم. سینی فر را نیز با کاغذ روغنی می پوشانیم.

مرحله 6

در این مرحله، خمیر های قالب زده را با فاصله از هم درون سینی فر می چینیم. برای تهیه مواد رومال، زرده تخم مرغ را به همراه روغن مایع و پودر قند درون یک کاسه مناسب ریخته و هم می زنیم تا مواد ترکیب شوند.

مرحله 7

سپس برس را به مواد رومال آغشته کرده و روی خمیر ها می مالیم. مقداری کنجد نیز روی آن ها می پاشیم. با کمک چنگال روی خمیر ها خط می اندازیم. فر را روی حرارت 170 درجه سانتی گراد قرار داده و اجازه می دهیم گرم شود.

مرحله 8

در ادامه، سینی را طبقه وسط فر قرار داده و اجازه می دهیم شیرینی ها به مدت 12 تا 15 دقیقه درون فر بمانند تا کاملا پخته شوند. در صورت نیاز گریل را نیز روشن کرده و اجازه می دهیم شیرینی ها به مدت 3 دقیقه گریل شوند.

مرحله 9

در نهایت، پس از گذشت این مدت زمانی که روی شیرینی ها طلایی شد، سینی را از فر خارج کرده و بدون دست زدن به آن ها اجازه می دهیم کاملا خنک شوند. سپس شیرینی ها را درون ظرف مورد نظر می چینیم و سرو می کنیم.