۲۹ روز پیش

نکات و دستور پخت عدسی ساده به روش خانگی با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت عدسی ساده به روش خانگی با طعمی بی نظیر

عدسی یکی از غذاهای سنتی و محبوب آشپزی ایرانی است که به طور سنتی به عنوان یک وعده صبحانه مورد استفاده قرار می گیرد. این غذای خوشمزه و مقوی از مواد اولیه ساده و در دسترس تهیه می شود و طرفداران زیادی در میان مردم ایران دارد. در ادامه مقاله، آموزش مرحله به مرحله و کامل نحوه تهیه عدسی ساده و خانگی را مشاهده خواهید کرد تا بتوانید این غذای سنتی و پرطرفدار را به خوبی در منزل خود آماده کنید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
عدس۲ پیمانه
پیاز۲ عدد متوسط
سیب زمینی۱ عدد بزرگ
رب گوجه فرنگی (اختیاری)۱ قاشق غذاخوری
آب۴ لیوان
کره۳۰ گرم
گل پر۱ قاشق مرباخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
آویشن۱ قاشق چایخوری
پودر پیاز۱ قاشق چایخوری
زردچوبه۱ قاشق چایخوری

عدسی ساده به روش خانگی با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه عدسی ساده خانگی، ابتدا باید عدس را از ۳ تا ۴ ساعت قبل در یک کاسه مناسب خیسانده و به اندازه کافی آب به آن اضافه کنیم. پس از خیساندن، عدس را آبکشی کرده و کنار می گذاریم.

مرحله 2

در ادامه، پیاز را به صورت خلالی خرد می کنیم. اگر پیاز درشت ترجیح داده نمی شود، می توان آن را به صورت ریزتر خرد کرد. سپس پیاز خرد شده را در یک قابلمه با روغن تفت داده تا کاملا سبک و شیشه ای شود.

مرحله 3

پس از آن، زردچوبه و فلفل سیاه به پیاز اضافه کرده و به مدت یک تا دو دقیقه دیگر تفت می دهیم تا عطر ادویه ها آزاد شود. سپس رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کرده و چند دقیقه سرخ می کنیم.

مرحله 4

در این مرحله، عدس خیسانده شده را همراه با ۴ لیوان آب به قابلمه اضافه می کنیم. همچنین سیب زمینی پوست گرفته و به صورت حبه قندی خرد شده را با آب سرد شسته و به همراه آویشن، پودر پیاز، فلفل سیاه و نمک به قابلمه می افزاییم.

مرحله 5

پس از جوشیدن مخلوط، درب قابلمه را گذاشته و به مدت ۴۵ دقیقه با حرارت ملایم می پزیم. در پایان پخت، کره و گلپر را به عدسی اضافه می کنیم. اضافه کردن کره اختیاری است اما به طعم عدسی کمک می کند.

مرحله 6

اگر می خواهید عدسی شما خیلی سفت و لعاب دار شود، می توانید یک قاشق غذاخوری آرد را با کمی روغن تفت داده و در میانه پخت به عدسی اضافه کنید. این کار لعاب زیادی به عدسی می دهد.

مرحله 7

پس از گذشت حدود یک ساعت، عدسی آماده سرو است. آن را در ظرف مورد نظر کشیده و به سلیقه خود با گلپر یا پیاز داغ تزیین کرده و همراه با نان سنگک تازه و لیمو ترش سرو کنید.