۳۰ روز پیش

نکات و دستور پخت رشته خوشکار به روش شمالی و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت رشته خوشکار به روش شمالی و با طعمی بی نظیر

رشته خوشکار یکی از انواع شیرینی های خوشمزه و مغزدار است که ریشه و اصالت آن به مناطق شمالی کشورمان باز می گردد. این شیرینی سنتی و محبوب دارای طعم و بافت منحصر به فردی است که آن را به یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین میان وعده های ایرانی تبدیل کرده است. در ادامه، با همراهی وبلاگ کدبانو، آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه رشته خوشکار به صورت تصویری و تشریحی ارائه خواهد شد تا با فرایند تهیه این شیرینی خوشمزه و ارزشمند آشنا شوید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد برنج۲ پیمانه
آرد قنادی۱ پیمانه
آب۳ پیمانه
عسلبه مقدار کافی
مغز گردو۲ قاشق غذاخوری
شکر۲ قاشق غذاخوری
پودر دارچین۱ قاشق چایخوری
پودر هل½ قاشق چایخوری

رشته خوشکار به روش شمالی و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه رشته خوشکار خوشمزه، ابتدا مواد میانی را آماده می کنیم. مغز گردو را درون غذاساز ریخته و میکس می کنیم تا کاملا پودر شود. سپس این پودر را با شکر، پودر دارچین و پودر هل در یک کاسه مناسب ترکیب می کنیم.

مرحله 2

حال مواد میانی را با هم مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شوند. برای آماده کردن مایه رشته خوشکار، آرد برنج را از حریر با الک خیلی ریز رد می کنیم و درون یک کاسه مناسب می ریزیم.

مرحله 3

سپس آرد قنادی را به آرد برنج الک شده اضافه و مخلوط می کنیم. آب را به کاسه اضافه کرده و به خوبی هم می زنیم. مایه به دست آمده را درون مخلوط کن ریخته و به مدت ۱ دقیقه به خوبی میکس می کنیم.

مرحله 4

پس از آن، مایه رشته خوشکار را به مدت ۳۰ دقیقه در دمای محیط استراحت می دهیم. سپس مایه را درون قیف مخصوص رشته خوشکار ریخته و یک تابه نچسب مناسب را روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله 5

با یک دستمال آغشته به روغن مایع، تابه را چرب می کنیم و اجازه می دهیم کمی گرم شود. سپس مایه رشته را به صورت رفت و برگشت به صورت عمودی و افقی در تابه می ریزیم تا بافت توری ایجاد شود.

مرحله 6

پس از ۲ ثانیه، رشته خوشکار را برمی گردانیم و بلافاصله از تابه خارج می کنیم. این فرایند را تا پایان مایه رشته ادامه می دهیم.

مرحله 7

در مرحله بعد، دو طرف رشته خوشکار را به سمت وسط برمی گردانیم و ۱ قاشق چایخوری از مواد میانی در مرکز رشته می ریزیم. سپس رشته را جمع کرده و دو طرف آن را با دست کمی فشار می دهیم تا به هم بچسبند.

مرحله 8

حال در همان تابه، مقداری روغن مایع ریخته و رشته های خوشکار را درون تابه قرار می دهیم. دو طرف آنها را سرخ کرده و روی دستمال روغن گیری قرار می دهیم تا روغن اضافی شان کشیده شود.

مرحله 9

در نهایت، مقداری عسل یا شربت بار را به صورت پخش روی رشته های خوشکار می ریزیم و به دلخواه با پودر پسته یا پودر گردو تزیین می کنیم. این شیرینی خوشمزه را درون ظرف سرومان چیده و همراه با چای تازه دم سرو می کنیم. نوش جان