یک ماه پیش

نکات و دستور پخت پای مرغ و قارچ مجلسی با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت پای مرغ و قارچ مجلسی با طعمی بی نظیر

پای مرغ و قارچ یکی از انواع غذاهای لذیذ و محبوب است که بافتی شبیه به پیتزا دارد و تهیه آن بسیار ساده و سریع می‌باشد. این غذای مقوی و سالم، طرفداران زیادی در میان علاقه‌مندان به غذاهای خوشمزه و مغذی دارد و می‌توان آن را با روش‌های متنوع و مواد گوناگون آماده نمود. در ادامه، با همراهی وبلاگ آموزشی کدبانو، به صورت مرحله به مرحله با نحوه تهیه و طرز پخت پای مرغ و قارچ آشنا خواهید شد.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
شیرنصف لیوان
آبنصف لیوان
تخم مرغ۱ عدد
روغن مایع۶ قاشق غذا خوری
نمکبه مقدار لازم
شکر۱ قاشق مربا خوری
پودر خمیر مایه۱ قاشق غذا خوری
آرد سفیدتقریبا ۳ لیوان
پیاز۱ عدد
سینه مرغ۱ عدد
قارچ۶ تا ۷ عدد
فلفل دلمه‌اینصف عدد
جعفری خرد شده۲ قاشق غذا خوری
نمک و زردچوبهبه مقدار لازم
فلفل و آویشنبه مقدار لازم
پنیر پیتزابه مقدار دلخواه
زرده تخم مرغ۱ عدد
زعفراننصف قاشق چای خوری

پای مرغ و قارچ مجلسی با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه پای مرغ و قارچ، ابتدا مقداری آب ولرم را داخل یک ظرف ریخته و شکر را به آن اضافه کرده و هم بزنید تا شکر در آب حل شود. سپس پودر خمیر مایه را روی آن بریزید و هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. درب ظرف را ببندید و کنار بگذارید تا خمیر مایه عمل بیاید.

مرحله 2

بعد تخم مرغ‌ها را داخل یک ظرف ریخته و با چنگال هم بزنید تا از لختگی خارج شوند. سپس شیر را به آن‌ها اضافه کرده و خوب با هم مخلوط کنید تا بافت آن‌ها یکدست شود. کمی نمک روی آن‌ها بریزید و هم بزنید تا با مخلوط مواد ترکیب شود.

مرحله 3

سپس روغن مایع را به ترکیب مواد اضافه کرده و به اندازه‌ای که با هم مخلوط شوند، هم بزنید. بعد خمیر مایه عمل آمده را هم روی مواد بریزید و با هم ترکیب کنید. سپس آرد را که از قبل الک کرده‌اید و بافت آن سبک و یکدست شده اضافه کنید.

مرحله 4

آرد را کم کم و به شکل کنترل شده اضافه کرده و هم بزنید تا خمیر تشکیل شده صاف و یکدست شود و به دست نچسبد. دقت کنید که آرد بیشتری نریزید که خمیر سفت شود. بعد خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه با دست ورز دهید تا نرم و لطیف و یکدست شود.

مرحله 5

سپس داخل یک ظرف را چرب کرده و خمیر را داخل آن قرار دهید و روی ظرف را با سلفون یا پارچه بپوشانید و اجازه دهید تا در دمای نسبتا گرم به مدت یک ساعت استراحت کند و حجم آن دو برابر شود. در این فاصله مواد میانی را درست کنید.

مرحله 6

برای مواد میانی، مرغ را داخل یک قابلمه قرار داده و مقداری آب روی آن ریخته و پیاز کوچک، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به آن اضافه کرده و روی حرارت متوسط قرار دهید تا مرغ بپزد. سپس پیاز را نگینی خرد کرده و در یک تابه مقداری روغن ریخته و روی حرارت ملایم قرار داده تا داغ شود. پیازها را در آن ریخته و تفت داده، سپس قارچ‌ها را که از قبل شسته و ورقه‌ای خرد کرده‌اید اضافه کرده و کمی تفت دهید.

مرحله 7

بعد فلفل دلمه‌ای‌ها را که شسته و نگینی خرد کرده‌اید روی مواد ریخته و کمی تفت دهید تا عطر آن‌ها در مخلوط پخش شود. سپس جعفری‌ها را که از قبل شسته شده، ریز خرد کرده و به ترکیب مواد اضافه کرده و خوب تفت دهید تا آب آن‌ها کشیده شود.

مرحله 8

حالا مرغ را که خوب پخته است ریش ریش کرده و روی مواد ریخته و خوب تفت دهید. بعد مقداری نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و آویشن را به مواد اضافه کرده و کمی تفت دهید تا عطر ادویه‌ها کاملا پخش شود و سپس تابه را از روی حرارت بردارید.

مرحله 9

بعد از این که خمیر خوب استراحت کرد، با ورز دادن پف آن را گرفته و به دو قسمت تقسیم کرده و هر قسمت را روی سطح صاف آرد پاشی شده قرار داده و با وردنه پهن کرده تا به اندازه سایز ظرف شود. سعی کنید ضخامت خمیر مناسب و یکدست باشد.

مرحله 10

سپس کف قالب را با روغن مایع چرب کرده و یک قسمت از خمیر را داخل آن قرار داده و با چنگال روی خمیر چند سوراخ زده تا در هنگام پخت، خمیر بالا نیاید. سپس مقداری سس گوجه فرنگی را روی آن ریخته و با فرچه پخش کرده.

مرحله 11

بعد مقداری پنیر پیتزا روی سس ریخته، طوری که کاملا سطح خمیر را بپوشاند و سپس مواد مرغ و قارچ را روی پنیرها ریخته و خوب روی سطح خمیر پخش کرده و دوباره یک لایه پنیر پیتزا به اندازه و مقدار دلخواه روی مواد مرغ و قارچ ریخته.

مرحله 12

سپس لایه دوم خمیر را روی مواد قرار داده و اضافی آن را برش داده و کنار گذاشته و لایه‌های خمیر را به هم چسبانده. با اضافه خمیر که کنار گذاشتید می‌توانید گل درست کرده و روی خمیر قرار داده و با چنگال چند سوراخ روی خمیر بزنید.

مرحله 13

بعد یک زرده تخم مرغ را داخل یک ظرف ریخته و با چنگال هم زده تا از لختگی خارج شود و مقداری زعفران به آن اضافه کرده و با هم مخلوط کرده تا رنگ زعفران باز شود و عطر آن پخش شود. سپس با فرچه روی خمیر مالیده و رومال کرده.

مرحله 14

سپس قالب را در فر که از ده دقیقه قبل گرم شده است قرار داده و دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کرده و اجازه داده تا به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه خوب بپزد. بعد از این زمان به مدت ۵ دقیقه فقط گریل را روشن کرده تا سطح آن طلایی شود.

مرحله 15

بعد قالب را از فر بیرون آورده و در دمای محیط قرار داده تا کمی خنک شود و سپس پای مرغ و قارچ را از داخل قالب بیرون آورده و در ظرف مناسب قرار داده و در اندازه و شکل دلخواه برش زده و با چند برگ نعناع و ریحان تازه تزئین کرده. در آخر پای مرغ و قارچ را به عنوان یک غذای خوش طعم و لذیذ به همراه سس و سالاد و انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.