۳۰ روز پیش

نکات و دستور پخت نان شیرمال به روش سنتی و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت نان شیرمال به روش سنتی و با طعمی بی نظیر

نان شیرمال به عنوان یکی از انواع نان های سنتی و معروف خاورمیانه شناخته می شود که به طور سنتی برای صرف وعده صبحانه مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع نان با طعم و عطر دلپذیر خود، محبوبیت ویژه ای در میان مردم منطقه دارد. در ادامه، با همراهی وبلاگ کدبانو می توانید آموزش کامل و مرحله به مرحله فرایند تهیه این نان خوشمزه را مشاهده نمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد فانتزی۲ و نیم تا ۳ لیوان
شکر½ لیوان + ۲ قاشق غذاخوری
سفیده تخم مرغ۱ عدد
بکینگ پودر½ قاشق چایخوری
وانیل½ قاشق چایخوری
نمک½ قاشق چایخوری
شیر۱ لیوان
خمیر مایه فوری۱ قاشق غذاخوری
گلاب۲ قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ۱ عدد
سرکه سفید۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
کنجد۲ قاشق غذاخوری

نان شیرمال به روش سنتی و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه نان شیرمال سنتی، ابتدا شیر را همراه با خمیر مایه فوری و 2 قاشق غذاخوری شکر در یک کاسه مناسب مخلوط می کنیم و اجازه می دهیم خمیر مایه عمل بیاید.

مرحله 2

سپس سفیده تخم مرغ را از زرده جدا کرده و در 2 کاسه جداگانه می ریزیم. باقی مانده شکر را به همراه بکینگ پودر، وانیل و نمک به سفیده تخم مرغ اضافه و خوب مخلوط می کنیم.

مرحله 3

در ادامه، مخلوط خمیر مایه را به مخلوط سفیده تخم مرغ اضافه و دوباره مخلوط می کنیم تا ترکیب و یکدست شوند. سپس آرد را الک کرده و به تدریج به مخلوط سفیده تخم مرغ اضافه می کنیم تا خمیری لطیف و غیر چسبناک به دست آید.

مرحله 4

خمیر را ورز داده و روی سطح آرد پاشی شده قرار می دهیم و به مدت 10 تا 15 دقیقه ورز می دهیم تا لطیف و یکدست شود. سپس خمیر را چونه کرده و درون کاسه قرار داده و 1 ساعت در دمای محیط استراحت می دهیم تا حجم آن دو برابر شود.

مرحله 5

پس از استراحت خمیر، آن را روی سطح کار قرار داده و به اندازه و طرح دلخواه برش زده و با وردنه به ضخامت 1 سانتی متر باز می کنیم. فر را روی دمای 180 درجه سانتی گراد گرم کرده و سینی فر را با کاغذ روغنی پوشانده و خمیر را درون آن قرار می دهیم.

مرحله 6

برای تهیه رومال، سرکه را همراه با زعفران دم کرده به زرده تخم مرغ اضافه و مخلوط می کنیم. سپس با برس، رومال را روی خمیر ها می مالیم و مقداری کنجد روی آن ها پخش می کنیم. یک کاسه آب جوش نیز درون فر قرار می دهیم تا بافت نان نرم تر شود.

مرحله 7

در نهایت، نان ها را 20 تا 25 دقیقه در طبقه وسط فر می پزیم. پس از پخت، نان ها را از فر خارج کرده و در ظرف مورد نظر قرار می دهیم و به عنوان صبحانه سرو می کنیم. برای نگهداری طولانی مدت، نان ها را می توان درون کیسه فریزر قرار داد و در فریزر نگهداری کرد.