یک ماه پیش

نکات و دستور پخت خورش انار دون مازندرانی با مرغ و طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت خورش انار دون مازندرانی با مرغ و طعمی بی نظیر

خورش انار دون یکی از میراث غنی و سنتی آشپزی ایرانی در نواحی شمالی کشور است. این خورش لذیذ و پرطرفدار با استفاده از ترکیب مواد متنوع و با رعایت نکات ظریف آشپزی تهیه می‌شود. آموزش جامع و مرحله به مرحله طرز تهیه این خورش خوشمزه در ادامه مطلب ارائه خواهد شد تا خوانندگان گرامی بتوانند با دنبال کردن دستورالعمل دقیق، این غذای سنتی با طعم منحصربه‌فرد را در منزل خود آماده نمایند.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
ران یا سینه مرغ۴ تکه
پیاز۲ عدد متوسط
سیر۲ حبه
رب انار۵ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
آب انار۱٫۵ لیوان
دانه انار۱٫۵ لیوان
زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

خورش انار دون مازندرانی با مرغ و طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه خورش انار دون خوشمزه، ابتدا زعفران دم کرده را با روغن، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه در یک کاسه کوچک ترکیب می کنیم. این مخلوط را روی تکه های گوشت مرغ می مالیم و حداقل 30 دقیقه کنار می گذاریم تا طعم ادویه ها را جذب کند.

مرحله 2

سپس در یک تابه مناسب، روغن داغ می کنیم و تکه های مرغ را به خوبی تفت می دهیم تا تمام قسمت های آن به صورت یکدست سرخ شوند. پس از آن، مرغ را از تابه خارج کرده و کنار می گذاریم.

مرحله 3

در ادامه، پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و با کمی روغن در تابه تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود. سپس سیر را داخل تابه رنده کرده و کمی تفت می دهیم تا عطر سیر خارج شود. در این مرحله، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه می کنیم و تفت دادن را یک دقیقه دیگر ادامه می دهیم.

مرحله 4

سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و چند دقیقه تفت می دهیم تا طعم خامی آن به طور کامل گرفته شود. در ادامه، رب انار را اضافه کرده و خیلی کم تفت می دهیم تا با دیگر مواد ترکیب شود. سپس آب انار را اضافه می کنیم.

مرحله 5

در صورت نداشتن آب انار، می توانیم از آب مرغ یا آب گوشت استفاده کنیم. پس از اینکه مواد یکدست شدند، دانه های انار را اضافه کرده و اجازه می دهیم سس با حرارت ملایم شروع به جوشیدن کند.

مرحله 6

در این مرحله، تکه های گوشت مرغ را به تابه اضافه کرده و درب تابه را می گذاریم تا خورش با حرارت ملایم جا بیفتد. پس از اینکه سس کمی غلیظ شد و گوشت مرغ به طور کامل پخت، طعم غذا را می چشیم.

مرحله 7

اگر طعم غذا بیش از حد ترش بود، می توانیم کمی شکر به آن اضافه کنیم تا طعمش مَلس تر شود. در پایان، خورش را درون ظرف مورد نظر می کشیم و همراه با برنج کته یا برنج زعفرانی سرو می کنیم.