یک ماه پیش

نکات و دستور پخت دسر لنزا به روش مصری و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت دسر لنزا به روش مصری و با طعمی بی نظیر

دسر لنزا یکی از شیرینی‌های سنتی و معروف کشورهای عربی است که به واسطه طعم لطیف و بافت منحصربه‌فرد خود، محبوبیت فراوانی در میان علاقه‌مندان به دسرهای سنتی خاورمیانه دارد. این شیرینی به شکل پای است، اما پوسته آن بافتی میان بسبوسه و کیک دارد و برای پر کردن آن از محلبی غلیظ استفاده می‌شود. دسر لنزا با خواص و طعم لطیف خود گزینه‌ی بسیار مناسبی برای پذیرایی و میهمانی‌های رسمی و غیررسمی به‌شمار می‌رود. در ادامه، شما را با مراحل جامع و کامل طرز تهیه این دسر خوش‌طعم و سنتی آشنا خواهیم کرد.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد۱ و ۲/۱ پیمانه
پودر نارگیل۱ پیمانه
کره نرم شده۱ پیمانه
پودر شکر۱ پیمانه
تخم مرغ۲ عدد
اسانس وانیل یا وانیل پودری۱ قاشق چای خوری یا ۴/۱ قاشق چای خوری
نمک۱ پنس
شیر۲ پیمانه
نشاسته ذرت۴ قاشق غذا خوری
شکر۲ قاشق غذا خوری
پودر خامه۱ قاشق غذا خوری

دسر لنزا به روش مصری و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

ابتدا برای تهیه محلبی، شیر را در یک ظرف با کفی ضخیم بریزید و سپس شکر را به آن اضافه کنید و هم بزنید. سپس نشاسته ذرت را در شیر بریزید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند. پودر خامه را نیز اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود.

مرحله 2

بعد ظرف مواد را روی حرارت متوسط قرار دهید و مدام هم بزنید تا مخلوط به جوش بیاید و شروع به غلیظ شدن کند. وقتی مخلوط به غلظت مناسب رسید، آن را از روی حرارت بردارید و در دمای محیط قرار دهید تا کرم فیلینگ خنک شود.

مرحله 3

برای تهیه کراست پایه و رویه، کره را که از قبل به دمای محیط رسیده و نرم شده است در یک ظرف بریزید و سپس شکر را به آن اضافه کنید و با هم زن دستی یا قاشق هم بزنید و مخلوط کنید تا بافت آن یکدست و کرمی و پوک شود. سپس تخم مرغ‌ها را یکی یکی به مواد اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید تا کاملا با مواد مخلوط شوند. وانیل و نمک را نیز اضافه کنید و هم بزنید تا عطر وانیل پخش شود.

مرحله 4

در یک ظرف دیگر، آرد را الک کنید و با پودر نارگیل مخلوط کنید تا یکدست شود. سپس این ترکیب را به مخلوط کره اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید تا مخلوط به قوام یک خمیر نرم برسد و یکدست شود. خمیر را داخل یک کیسه فریزر قرار دهید و به مدت نیم ساعت در یخچال بگذارید تا استراحت کند.

مرحله 5

کف یک قالب ۲۲ سانتیمتری را با روغن مایع یا کره چرب کنید یا کاغذ روغنی قرار دهید. خمیر را به ۴ قسمت تقسیم کنید و ۴/۳ از خمیر را در قالب بریزید و پخش کنید تا کف و دیواره‌های قالب را کاملا بپوشاند. اگر خمیر خیلی چسبناک است، دستتان را کمی مرطوب کنید و سطح خمیر را صاف کنید.

مرحله 6

کرم محلبی فیلینگ را روی لایه خمیری بریزید و سپس مابقی خمیر را داخل قیف بریزید و روی کرم به صورت خطهای عمود برهم قیف بزنید. خطوط شطرنجی باید حداقل با هم ۳ سانتیمتر فاصله داشته باشند. می‌توانید بین خطوط را با گیلاس تزئین کنید.

مرحله 7

قالب را در فر که از ده دقیقه قبل گرم شده است قرار دهید. دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه اجازه دهید تا کیک بپزد و سطح آن طلایی شود. بعد از آن از فر بیرون بیاورید و قالب را در دمای محیط قرار دهید تا خنک شود.

مرحله 8

دسر لنزا را در ظرف مناسب قرار دهید و در شکل و اندازه دلخواه برش بزنید. آن را با پودر پسته، پودر نارگیل، خرده های مغز گردو، خرده‌های فندق خلال بادام و یا برش‌هایی از موز و توت فرنگی تزئین کنید و سرو کنید.