یک ماه پیش

نکات و دستور پخت کله جوش ساده با مغز گردو و طعم بسیار بی نظیر

نکات و دستور پخت کله جوش ساده با مغز گردو و طعم بسیار بی نظیر

کله جوش یکی از انواع غذاهای سنتی و محبوب ایرانی محسوب می‌شود که در طول زمان، انواع متنوعی از آن با استفاده از رسپی‌ها و مواد مختلف ابداع شده است. این غذای خوشمزه و ساده، امروزه نیز طرفداران بسیاری در میان خانواده‌های ایرانی دارد. برای آشنایی با روش کامل و گام‌به‌گام تهیه کله جوش ساده، لطفاً به ادامه مطلب در وبلاگ کدبانو مراجعه نمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
کشک رقیق۲ لیوان
گردوی خرد شده۱ لیوان
پیاز۱ عدد
سیر۳ حبه
نعنا و پونه خشک۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

کله جوش ساده با مغز گردو و طعم بسیار بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه کله جوش خوشمزه و سازگار با موتورهای جستجو، ابتدا پوست پیاز را جدا کرده و به صورت ریز خرد می کنیم. سپس پیاز را در تابه روی حرارت ملایم تفت داده تا سبک و شیشه ای شود. در ادامه، پوست سیر را جدا کرده، رنده کرده و به پیاز اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا رنگ سیر تغییر کند.

مرحله 2

سپس مغز گردو را به صورت ریز خرد کرده و همراه با نعنا، پونه خشک، فلفل سیاه و زردچوبه به ترکیب پیاز و سیر داغ اضافه می کنیم. این مواد را به تفت دادن ادامه می دهیم تا خامی گردو و ادویه ها گرفته شده و عطرشان آزاد شود.

مرحله 3

در مرحله بعد، 1 تا 2 لیوان آب به مواد حاوی تابه اضافه کرده و به مدت 10 دقیقه با حرارت ملایم می جوشانیم. همزمان، کشک را در یک کاسه ریخته و 1 لیوان آب به آن اضافه می کنیم تا رقیق شود.

مرحله 4

اگر کشک رقیق شده کم نمک بود، می توانید به مقدار دلخواه به آن نمک اضافه کنید. سپس کشک رقیق شده را به ترکیب سیر داغ و پیاز داغ اضافه کرده و مخلوط می کنیم. حرارت زیر تابه را ملایمتر می کنیم.

مرحله 5

وقتی کناره های تابه ریز جوش زد، تابه را از روی حرارت بر می داریم و اجازه نمی دهیم کشک بجوش آید. کله جوش به صورت تلیت شده میل می شود. در ادامه کله جوش را درون ظرف مورد نظر بریزد و به همراه نان خشک سرو کنید. نوش جان