یک ماه پیش

نکات و دستور پخت علی نازیک به روش ترکیه ای و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت علی نازیک به روش ترکیه ای و با طعمی بی نظیر

علی نازیک یکی از انواع غذاهای خوشمزه و محبوب در فرهنگ آشپزی کشور ترکیه محسوب می‌شود. این غذای لذیذ به روش‌های متنوعی تهیه و طبخ می‌گردد. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با نحوه تهیه علی نازیک، لطفاً به ادامه مطلب در وبلاگ کدبانو مراجعه فرمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
بادمجان۳ عدد متوسط
گوجه فرنگی۳ عدد متوسط
فلفل دلمه ای۱ عدد
گوشت چرخ کرده۲۰۰ گرم
پیاز۱ عدد متوسط
سیر۲ حبه درشت
ماست۶۰۰ گرم
نعنا خشک، پودر آویشن و نمکبه مقدار کافی

علی نازیک به روش ترکیه ای و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه علی نازیک خوشمزه، ابتدا بادمجان ها را به همراه گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای به خوبی شسته و اجازه می دهیم کاملا خشک شوند. سپس روی حرارت ذغال یا گاز به روش کبابی می پزیم تا مغز پخت شوند.

مرحله 2

زمانی که سبزیجات کاملا پخته و نرم شدند، آنها را از روی حرارت برداشته و درون یک ظرف مناسب می گذاریم، سپس روی ظرف را نایلون پلاستیکی می پوشانیم تا سبزیجات به مدت ۱۵ دقیقه استراحت کنند و پوست آنها به راحتی جدا شود.

مرحله 3

پس از گذشت این زمان پوست بادمجان ها را جدا کرده و به صورت ریز ساطوری می کنیم، سپس درون یک کاسه مناسب می ریزیم. حالا سیر را با دندانه های ریز رنده، رنده کرده و به همراه مقداری نمک، نعنا خشک، آویشن و ماست به کاسه می افزاییم.

مرحله 4

در ادامه مواد درون کاسه را به خوبی با یکدیگر مخلوط می کنیم تا کاملا ترکیب و یکدست شوند. حالا به سراغ درست کردن خوراک روی بورانی می رویم، برای این منظور پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و درون یک تابه مناسب می ریزیم.

مرحله 5

حالا درون تابه مقداری روغن مایع ریخته و روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس پیاز را تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود. پس از اینکه پیاز طلایی رنگ و سرخ شد، گوشت چرخ کرده را به تابه افزوده و تفت می دهیم.

مرحله 6

در ادامه مقداری زردچوبه به همراه نمک و فلفل سیاه به تابه افزوده و به خوبی تفت می دهیم تا بوی خامی ادویه ها گرفته شود. حالا پوست گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای را جدا کرده و به صورت ریز همانند بادمجان ساطوری می کنیم.

مرحله 7

در این مرحله گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای کبابی را به تابه افزوده و به تفت دادن ادامه می دهیم، سپس روی حرارت ملایم اجازه می دهیم مواد به خوبی مغز پخت شده و روغن بیندازند. پس از اینکه خوراک جا افتاد، تابه را از روی حرارت برداشته و کنار می گذاریم.

مرحله 8

در نهایت بورانی بادمجان را درون یک ظرف نسبتا گود می ریزیم و در مرکز آن مقداری از خوراک علی نازیک می ریزیم و با کمی جعفری خرد شده تزیین می کنیم، سپس به دلخواه به همراه نان تازه سرو می کنیم.