یک ماه پیش

نکات و دستور پخت موساکا بادمجان رستورانی با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت موساکا بادمجان رستورانی با طعمی بی نظیر

موساکا بادمجان، که به عنوان گراتن بادمجان نیز شناخته می‌شود، به عنوان یکی از محبوب‌ترین و شاهکارهای آشپزی در کشور یونان شناخته می‌شود. این غذای مجلسی و خوشمزه با ترکیبی از لایه‌های نرم و کرمی بادمجان، گوشت چرخ‌کرده، و سس بشامل پخته می‌شود. برای آشنایی با طرز تهیه کامل و مرحله به مرحله این غذای سنتی و پرطرفدار، لطفاً به ادامه این مقاله در وبلاگ کدبانو مراجعه کنید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
سیب زمینی۳ عدد
بادمجان۳ عدد
گوشت چرخ۳۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
رب گوجه فرنگی۱ قاشق مرباخوری
پنیر موزارلا یا پنیر پارمزانبه مقدار کافی
پودر سوخاری۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
کره⅓ پیمانه
آرد⅓ پیمانه
شیر½ لیتر
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی

موساکا بادمجان رستورانی با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه موساکا بادمجان خوشمزه و سئو دوستانه، ابتدا بادمجان ها را می شوییم و به صورت حلقه ای خرد می کنیم. سپس مقداری نمک روی برش های بادمجان می ریزیم و اجازه می دهیم به مدت ۱ ساعت استراحت کنند تا تلخی بادمجان ها گرفته شود.

مرحله 2

در ادامه، گوشت را به تکه های کوچک تقسیم می کنیم و درون چرخ گوشت می ریزیم تا چرخ شود. پوست پیاز را جدا کرده و به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. سپس یک تابه مناسب را روی حرارت ملایم قرار داده و مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم.

مرحله 3

در این مرحله، پیاز را درون تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود. سپس گوشت چرخ کرده را درون تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا گوشت تغییر رنگ بدهد. در ادامه، رب گوجه فرنگی را به گوشت چرخ کرده اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی آن گرفته شود و رنگ باز کند. در نهایت، نمک و فلفل سیاه را به گوشت چرخ کرده اضافه کرده و مخلوط می کنیم.

مرحله 4

سپس پوست سیب زمینی را جدا کرده، می شوییم و به صورت حلقه ای خرد می کنیم. یک تابه مناسب را روی حرارت ملایم قرار داده و مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم تا روغن گرم شود. حلقه های سیب زمینی را درون تابه می چینیم و کاملا سرخ می کنیم. در ادامه، حلقه های بادمجان را می شوییم و درون آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی شان خارج شود. سپس حلقه های بادمجان را درون همان تابه که سیب زمینی را سرخ کردیم، سرخ می کنیم.

مرحله 5

برای تهیه سس بشامل، ابتدا یک قابلمه مناسب را روی حرارت ملایم قرار داده و کره را به آن اضافه می کنیم تا ذوب شود. سپس آرد را به آن اضافه کرده و تفت می دهیم. زمانی که بوی خامی آرد گرفته شد، شیر را به تدریج اضافه کرده و به صورت مداوم هم می زنیم تا آرد گلوله نشود. در ادامه، زمانی که سس بشامل به غلظت مطلوب رسید، حرارت را خاموش کرده و نمک و فلفل را به آن اضافه می کنیم.

مرحله 6

سپس فر را روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار داده و اجازه می دهیم کاملا گرم شود. مقداری از سس بشامل را درون مواد گوشت چرخ کرده می ریزیم و مخلوط می کنیم. یک ظرف مقاوم در برابر حرارت انتخاب کرده و مقداری پودر سوخاری کف ظرف می ریزیم. سپس برش های سیب زمینی را بدون فاصله کف ظرف می چینیم و روی آن ها برش های بادمجان قرار می دهیم.

مرحله 7

در ادامه، مواد گوشتی را روی بادمجان ها می ریزیم و با قاشق روی تمام سطح مواد پخش می کنیم. سپس سس بشامل را به صورت پخش روی مواد گوشتی می ریزیم و با پشت قاشق سس را پخش می کنیم تا تمام سطح گوشت را پوشش بدهد.

مرحله 8

در نهایت، روی سطح سس بشامل را با پنیر پیتزا می پوشانیم و ظرف را طبقه وسط فر قرار می دهیم. اجازه می دهیم موساکا بادمجان به مدت ۳۵ تا ۴۰ دقیقه درون فر بماند تا پنیر پیتزا آب شود. در ادامه ۵ دقیقه آخر پخت گریل را روشن می کنیم تا موساکا بادمجان گریل شود و پنیر پیتزا طلایی و خوشرنگ شود. در نهایت، موساکا بادمجان را از فر خارج کرده، برش می زنیم و به همراه سس دلخواه سرو می کنیم. نوش جان!