یک ماه پیش

نکات و دستور پخت مخلوط پلو با مرغ به روش ساده و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت مخلوط پلو با مرغ به روش ساده و با طعمی بی نظیر

مخلوط پلو با مرغ یکی از انواع غذاهای سنتی و محبوب ایرانی است که در بسیاری از مناسبت ها و مجالس مورد استفاده قرار می گیرد. این غذای خوشمزه و پر طرفدار با استفاده از رسپی های متنوع و متفاوتی تهیه می شود که هر کدام دارای طعم و عطر خاص خود هستند. برای آشنایی با مراحل کامل و دقیق طرز تهیه مخلوط پلو با مرغ، در ادامه با وبلاگ کدبانو همراه شوید تا به صورت گام به گام این غذای لذیذ را فرا بگیرید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
سیننه مرغ۳۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
عدس½ پیمانه
سیب زمینی۱ عدد
هویج۲ عدد
برنج۳ پیمانه
زعفران دم کردهبه مقدار کافی
نمک و فلفل سیاهبه مقددار کافی
زردچوبه و ادویه کاریبه مقدار کافی

مخلوط پلو با مرغ به روش ساده و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه مخلوط پلو با مرغ خوشمزه، ابتدا برنج را شسته و همراه با 1 قاشق چایخوری نمک در آب خیس می کنیم. این فرایند به مدت 1 تا 2 ساعت انجام می شود تا برنج کاملاً خیس بخورد.

مرحله 2

در این مرحله، عدس را نیز شسته و در آب خیس می کنیم. سپس سینه مرغ را در قابلمه ریخته و مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه می کنیم.

مرحله 3

پیاز را به 4 قسمت تقسیم کرده و به قابلمه اضافه می کنیم. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار داده و اجازه می دهیم سینه مرغ به مدت 1 ساعت بپزد.

مرحله 4

عدس را نیز در همان آب روی حرارت متوسط قرار داده و به مدت 30 دقیقه می پزیم تا کاملاً نرم شود. سپس سیب زمینی را پوست کنده و به صورت نگینی خرد می کنیم.

مرحله 5

سیب زمینی ها را در تابه روی حرارت ملایم سرخ می کنیم. پیاز باقی مانده را نیز به صورت خلالی نازک خرد کرده و به تابه اضافه می کنیم تا طلایی شود.

مرحله 6

زمانی که سینه مرغ کاملاً پخت، آن را از قابلمه خارج کرده و ریش ریش می کنیم. هویج را نیز شسته و پوست کنده به صورت درشت خرد می کنیم.

مرحله 7

مقداری روغن به تابه اضافه کرده و هویج را تفت می دهیم. سپس 1 ملاقه آب مرغ به تابه اضافه کرده و اجازه می دهیم آب کاملاً تبخیر شود.

مرحله 8

مرغ ریش ریش شده را به تابه اضافه می کنیم. عدس پخته شده را نیز به همراه سیب زمینی سرخ شده به تابه می افزاییم.

مرحله 9

پیاز سرخ شده را همراه با مقداری زعفران دم کرده، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و ادویه کاری به تابه اضافه کرده و مخلوط می کنیم. این مواد را به مدت 5 دقیقه تفت می دهیم.

مرحله 10

قابلمه را تا نیمه پر از آب کرده و مقداری نمک به آن اضافه می کنیم. آب را به جوش آورده و برنج را آبکشی کرده به قابلمه می افزاییم.

مرحله 11

برنج را به مدت 8 تا 12 دقیقه در آب جوش می پزیم تا پخت اولیه انجام شود. سپس قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم.

مرحله 12

برنج را آبکشی کرده و اجازه می دهیم آب اضافی خارج شود. در قابلمه مناسب، مقداری روغن ریخته و ته دیگ دلخواه را فیکس می کنیم. سپس لایه ای از برنج در قابلمه می ریزیم.

مرحله 13

مواد میانی را به صورت یکنواخت روی برنج ریخته و مجدداً برنج را روی آن می ریزیم. این مراحل را تا پایان مواد ادامه می دهیم. درب قابلمه را می بندیم.

مرحله 14

قابلمه را روی حرارت ملایم شعله پخش کن قرار داده و به مدت 45 دقیقه اجازه می دهیم مخلوط پلو دم بکشد. سپس پلو را مخلوط کرده و سرو می کنیم.