یک ماه پیش

نکات و دستور پخت پیده رمضان به روش ترکیه ای و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت پیده رمضان به روش ترکیه ای و با طعمی بی نظیر

پیده رمضان یکی از نان های خوشمزه و اصیل ترکیه محسوب می‌شود که با بافت بسیار نرم و ظریف خود شناخته می‌شود. این نوع نان به طور سنتی در ماه مبارک رمضان در ترکیه مصرف می‌گردد و از این رو به آن «پیده رمضان» گفته می‌شود. برای آشنایی کامل با نحوه تهیه این نان لذیذ و دستورالعمل مرحله به مرحله آن، کاربران می‌توانند به وبلاگ کدبانو مراجعه نمایند.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد۵ لیوان
آب۱ لیوان
روغن زیتون یا روغن مایع۲ قاشق غذاخوری
شیر ولرم۱ لیوان
خمیر مایه فوری۱ قاشق غذاخوری
شکر۱ قاشق غذاخوری
نمک۱ قاشق چایخوری
پودر هل۱ قاشق مرباخوری
بهبود دهنده½ قاشق چایخوری
زرده تخم مرغ۱ عدد
شیر یا ماست۱ قاشق غذاخوری
روغن مایع۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کردهبه مقدار کافی
کنجد و سیاهدانهبه مقدار کافی

پیده رمضان به روش ترکیه ای و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه پیده رمضان خوشمزه و سئو دوستانه، ابتدا خمیر مایه را با شکر و شیر ولرم در یک کاسه مناسب مخلوط کرده و اجازه می دهیم ۱۰ دقیقه استراحت کند تا فعال شود.

مرحله 2

سپس آب، پودر هل، نمک و بهبود دهنده را در کاسه جداگانه ریخته و به خمیر مایه فعال شده اضافه می کنیم. کمی مخلوط کرده و آرد را ۳ مرتبه الک می کنیم و به آرامی به مخلوط اضافه می کنیم.

مرحله 3

زمانی که خمیری نرم و لطیف که کمی چسبنده است حاصل شد، اضافه کردن آرد را متوقف می کنیم. سپس روغن زیتون را به کاسه اضافه کرده و خمیر را به خوبی ورز می دهیم و روی سطح آرد پاشی شده منتقل می کنیم.

مرحله 4

خمیر را ۱۰۰ مرتبه محکم روی سطح کار می کوبیم و درون یک ظرف آرد پاشی شده قرار داده و روی کاسه را با پتو پوشانده و در یک جای گرم قرار می دهیم تا خمیر به مدت یک ساعت استراحت کند.

مرحله 5

پس از گذشت این مدت، زمانی که حجم خمیر دو برابر شد، آنرا مجددا روی سطح آرد پاشی شده منتقل کرده و پس از ورز دادن به دو قسمت مساوی تقسیم می کنیم. سینی فر را با کاغذ روغنی می پوشانیم.

مرحله 6

خمیرها را درون سینی فر گذاشته و با وردنه به صورت دایره باز می کنیم، سپس روی آنرا با یک پارچه تمیز می پوشانیم تا به مدت ۱۵ دقیقه استراحت کنند. در این فاصله فر را با حرارت ۲۰۰ درجه روشن می کنیم.

مرحله 7

پس از اتمام استراحت دوم خمیر، روی آنها را با انگشت به شکل دلخواه فرم داده و با مخلوط زرده تخم مرغ، شیر، روغن مایع و زعفران دم کرده رومال می کنیم.

مرحله 8

سپس مقداری کنجد و سیاهدانه به صورت پخش روی خمیرها می پاشیم و سینی را طبقه میانی فر قرار می دهیم. یک لیوان آب جوش طبقه زیرین فر گذاشته تا باعث رطوبت درون فر شود و بافت پیده لطیف بماند.

مرحله 9

در نهایت اجازه می دهیم نان ها به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه درون فر بمانند تا کاملا پخته شوند. در صورت نیاز گریل را روشن کرده تا روی نان ها کاملا طلایی و خوشرنگ شوند.