یک ماه پیش

نکات و دستور پخت نخود آب به روش سنتی و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت نخود آب به روش سنتی و با طعمی بی نظیر

نخود آب یکی از غذاهای سنتی و بسیار مغذی کشور ماست که با ترکیبات گوناگونی تهیه می‌گردد. این غذای خوشمزه و مقوی، ریشه‌ای عمیق در میراث فرهنگی ایران دارد و به عنوان یکی از غذاهای محبوب و پرطرفدار در میان ایرانیان شناخته می‌شود. برای آشنایی کامل با مراحل تهیه نخود آب و کسب اطلاعات جامع در این زمینه، لطفاً به ادامه مطلب در وبلاگ کدبانو مراجعه فرمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
گوشت گوسفندی۴۰۰ گرم
نخود۱ پیمانه
بلغور گندم۴ قاشق غذاخوری
قلم۱ تکه
پیاز۳ عدد
روغن زیتون۲ قاشق غذاخوری
سیب زمینی (اختیاری)۲ عدد
نمک، فلفل سیاه زردچوبهبه مقدار کافی
پودر زیره و پودر دارچینبه مقدار کافی

نخود آب به روش سنتی و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای آماده سازی نخود آب به روش سنتی، ابتدا نخود را همراه با بلغور شسته و سپس در یک کاسه مناسب قرار می دهیم. سپس به اندازه ای که یک بند انگشت روی مواد را بگیرد، آب اضافه می کنیم و اجازه می دهیم به مدت ۲۴ ساعت خیس بخورند. برای کاهش نفخ نخود، در طی این مدت آب درون کاسه را چندین بار تعویض می کنیم.

مرحله 2

پس از گذشت این زمان، نخود و بلغور را درون آبکش ریخته تا آب اضافی خارج شود. سپس گوشت را به صورت مکعبی خرد می کنیم. پیاز ها را نیز به صورت نگینی ریز خرد کرده و در یک قابلمه روی حرارت ملایم با روغن زیتون تفت می دهیم تا سبک شوند.

مرحله 3

زمانی که پیاز شیشه ای شد، گوشت و قلم را همراه با زردچوبه، فلفل سیاه و زیره به قابلمه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا گوشت تغییر رنگ بدهد. سپس نخود و بلغور را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله 4

حال ۲ تا ۳ لیوان آب جوش به قابلمه ریخته و حرارت را زیاد می کنیم تا آب جوش بیاید. برای رفع بوی زهم گوشت، کف روی آب را با قاشق جمع کرده و دور می ریزیم. سپس اجازه می دهیم گوشت و نخود به مدت ۳ تا ۴ ساعت بپزند.

مرحله 5

پس از گذشت این زمان، در صورت تمایل می توانید پوست سیب زمینی ها را جدا کرده و به صورت نگینی متوسط خرد کنید. برای شکیل تر شدن غذا، می توانید سیب زمینی ها را با کاترهای طرح دار کوچک قالب بزنید.

مرحله 6

سپس سیب زمینی ها را همراه با مقداری نمک و پودر دارچین به قابلمه اضافه کرده و مخلوط کنید. اجازه دهید به مدت ۱ ساعت دیگر بپزد تا کاملا جا بیفتد. در نهایت غذا را در ظرف مورد نظر سرو کنید.