یک ماه پیش

نکات و دستور پخت نان اهری به روش سنتی و طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت نان اهری به روش سنتی و طعمی بی نظیر

نان اهری یکی از انواع نان های سنتی و محبوب در برخی مناطق ایران است که به واسطه بافت نرم و لطیف خود از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. این نوع نان که عموماً به صورت دستی و با استفاده از مواد اولیه ساده تهیه می‌شود، دارای طعم و بافت منحصر به فردی است که آن را به یکی از گزینه های محبوب در میان طرفداران نان های سنتی ایرانی بدل ساخته است. در ادامه، با دنبال کردن راهنمای گام به گام و تصویری موجود در وبلاگ کدبانو، می‌توانید نحوه تهیه این نان خوشمزه را به طور کامل فرا بگیرید و آن را در منزل خود نیز طبخ نمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد۶۰۰ گرم
روغن مایع۱۸۰ گرم
ماست پرچرب۱۶۰ گرم
پودر قند۲۸۰ گرم
تخم مرغ۲ عدد
پودر زنجبیل۲ قاشق غذاخوری
وانیل⅛ قاشق چایخوری
بیکینگ پودر۱ قاشق مرباخوری
سرکه سفید۱ قاشق چایخوری
زرده تخم مرغ۱ عدد
روغن مایع۱ قاشق مرباخوری
شیره انگور۱ قاشق مرباخوری
زعفران دم کردهبه مقدار کافی

نان اهری به روش سنتی و طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه نان اهری خوشمزه و سئو دوستانه، ابتدا پودر قند را با تخم مرغ و وانیل در یک کاسه مناسب مخلوط کرده و به مدت 10 دقیقه با همزن برقی به خوبی هم می زنیم تا رنگ آن روشن و بافت آن کشدار شود.

مرحله 2

سپس بیکینگ پودر را با ماست مخلوط کرده و اجازه می دهیم به مدت 5 دقیقه استراحت کند تا ماست پف کند، سپس به کاسه اضافه کرده و در حد مخلوط شدن هم می زنیم. در ادامه روغن مایع را اضافه می کنیم.

مرحله 3

پس از اضافه کردن روغن، کمی مخلوط کرده و سرکه را قطره قطره می افزاییم، سپس همزن را خاموش کرده و پودر زنجبیل را با آرد 3 مرتبه الک می کنیم. حالا مواد خشک را کم کم به کاسه اضافه می کنیم.

مرحله 4

در این مرحله مواد خشک را به اندازه ای که خمیری نرم و لطیف که به دست نمی چسبد حاصل شود اضافه می کنیم، سپس به خوبی ورز می دهیم. سپس روی کاسه را با سلفون پوشانده و به مدت 2 ساعت درون یخچال استراحت می دهیم.

مرحله 5

پس از اتمام استراحت خمیر، فر را با دمای 190 درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا کاملا گرم شود، سپس خمیر را روی سطح کار آردپاشی شده قرار داده و از آن گلوله هایی به اندازه 100 گرم جدا کرده و با وردنه به ضخامت 1 سانتی متر باز می کنیم.

مرحله 6

حالا خمیر را با کاتر 10 سانت کاتر زده و درون سینی فر که با کاغذ روغنی پوشانده ایم می چینیم. سپس روی خمیرها را با مخلوط زرده تخم مرغ، شیره انگور، روغن مایع و زعفران دم کرده رومال کرده و با چنگال طرح می زنیم.

مرحله 7

در این مرحله به دلخواه مقداری کنجد روی خمیرها ریخته و سینی را طبقه میانی فر قرار می دهیم تا نان ها به مدت 20 تا 25 دقیقه بپزند. پس از گذشت این زمان گریل را روشن کرده تا روی نان ها طلایی و خوشرنگ شود.