یک ماه پیش

نکات و دستور پخت نان رول سیب و دارچین مجلسی با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت نان رول سیب و دارچین مجلسی با طعمی بی نظیر

نان رول سیب و دارچین یکی از انواع محبوب و لذیذ نان های شیرینی است که توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. این نوع نان دارای بافتی بسیار نرم و لطیف بوده و عطر و طعم فوق‌العاده‌ای از ترکیب سیب و دارچین به خود گرفته است. برای آشنایی با روش کامل و مرحله‌به‌مرحله تهیه این نان خوشمزه، لطفاً به ادامه مطلب در وبلاگ کدبانو مراجعه فرمایید. در این راهنمای تصویری، تمامی مراحل تهیه نان رول سیب و دارچین به‌طور دقیق و جزئی شرح داده شده است تا بتوانید این نان لذیذ را در خانه خود تهیه کنید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آرد قنادی۴ لیوان
مخمر فوری۱ قاشق غذاخوری سرپر
شکر۷۰ گرم
نمک½ قاشق چایخوری
شیر سرد۱ لیوان
تخم مرغ۱ عدد
روغن مایع۳۰ گرم
کشمش و پودر دارچینبه مقدار کافی
سیب۳ عدد
شکر قهوه ای۳ قاشق غذاخوری
آب لیمو ترش تازه۱ قاشق مرباخوری
کره۲۵ گرم

نان رول سیب و دارچین مجلسی با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه نان رول سیب و دارچین خوشمزه، ابتدا مواد میانی را آماده می کنیم. پوست سیب ها را جدا کرده و با دندانه های درشت رنده، آنها را رنده می کنیم. سپس یک تابه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله 2

در ادامه، سیب رنده شده را با شکر قهوه‌ای، آب لیمو ترش تازه و کره مخلوط کرده و تفت می دهیم تا کاملا پخته شده و آب اضافیش تبخیر شود. پس از پخت سیب، تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم.

مرحله 3

حال مخلوط سیب را با کمک گوشت کوب برقی به خوبی میکس می کنیم تا پوره شود، سپس اجازه می دهیم خنک شود. برای درست کردن خمیر، ابتدا آرد را درون یک کاسه مناسب الک می کنیم.

مرحله 4

در ادامه، خمیر مایه را به همراه شکر و نمک به کاسه اضافه کرده و مخلوط می کنیم. سپس تخم مرغ و شیر را درون یک کاسه جداگانه ریخته و با چنگال به خوبی هم می زنیم تا یکدست شود، و کم کم به کاسه حاوی آرد می‌ افزاییم.

مرحله 5

حال با قاشق مخلوط می کنیم تا خمیر درون کاسه جمع شود، سپس روغن را اضافه کرده و به مدت ۱۵ دقیقه با دست به خوبی ورز می دهیم تا یکدست شود. در ادامه روی خمیر را با مقداری روغن چرب کرده و با سلفون می پوشانیم.

مرحله 6

سپس اجازه می دهیم خمیر به مدت ۴۰ دقیقه درون یخچال استراحت کند تا کمی حجم بگیرد. پس از گذشت این زمان، خمیر را روی سطح آردپاشی شده گذاشته و با کمک وردنه به شکل مستطیل باز می کنیم.

مرحله 7

در صورتی که خمیر پهن نشد، روی آنرا با کیسه فریزر پوشانده و اجازه می دهیم به مدت ۴ دقیقه در دمای محیط استراحت کند تا به راحتی باز شود. حال پوره سیب را روی خمیر ریخته و با کمک پالت به خوبی پخش می کنیم.

مرحله 8

در ادامه، مقداری پودر دارچین به صورت پخش روی پوره سیب الک کرده و مقداری کشمش روی خمیر می ریزیم، سپس با پالت روی کشمش ها فشار می دهیم تا کمی به خمیر بچسبند. حال خمیر را به آرامی رول می کنیم.

مرحله 9

سپس درون قالب مورد نظرمان را با اسپری روغن جدا کننده چرب کرده و به اندازه های دلخواه برش می زنیم، و با فاصله از هم درون قالب می چینیم. حال روی خمیرها را با کیسه فریزر می پوشانیم تا به مدت ۴۵ دقیقه استراحت کنند.

مرحله 10

۱۰ دقیقه قبل از اتمام استراحت خمیرها، فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا کاملا نرم شود، سپس روی خمیرها را با زرده تخم مرغ رومال کرده و سینی را طبقه میانی فر قرار می دهیم.

مرحله 11

در نهایت، اجازه می دهیم نان ها به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه درون فر بمانند تا کاملا پخته و روی آنها طلایی و خوشرنگ شود. پس از گذشت این زمان، سینی را از فر خارج کرده و پس از خنک شدن سرو می کنیم.