یک ماه پیش

نکات و دستور پخت بورک گل به روش ترکیه ای و با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت بورک گل به روش ترکیه ای و با طعمی بی نظیر

بورک گل یکی از انواع محبوب و متداول فینگر فودهای مورد پسند ایرانیان است. این غذای لذیذ و ساده با دستورالعمل های متنوعی تهیه می‌شود که هر کدام جنبه های خاص خود را دارند. در ادامه با همراهی وبلاگ کدبانو، آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه بورک گل را مشاهده خواهید کرد. این راهنمای جامع به شما کمک خواهد کرد تا با اتباع دقیق مراحل، بورک گلی خوش طعم و اشتها برانگیز در منزل تهیه نمایید.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
خمیر یوفکا۵ ورق
سیب زمینی۸ عدد
پیاز۲ عدد
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
روغن مایعبه مقدار کافی
نمک و پودر آویشنبه مقدار کافی
نعنا خشک، فلفل سیاه و پولبیبربه مقدار کافی
ماست۱ استکان
روغن مایع۱ استکان
شیر۱ استکان
تخم مرغ۱ عدد
نمکبه مقدار کافی
کنجد و سیاهدانهبه مقدار کافی

بورک گل به روش ترکیه ای و با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه بورک گل خوشمزه، ابتدا سیب زمینی ها را می شوییم و درون یک قابلمه حاوی آب قرار می دهیم. سپس روی حرارت گذاشته و اجازه می دهیم سیب‌ زمینی‌ها درون آب جوش بمانند تا مغز پخت شوند.

مرحله 2

زمانی که سیب زمینی ها کاملا پخته شدند، آنها را از قابلمه جدا کرده و پس از جدا کردن پوست شان با گوشکوب می کوبیم تا کاملا پوره شوند. سپس مقداری نمک، پودر آویشن، نعنا، فلفل سیاه و پولبیبر به آن می افزاییم.

مرحله 3

در ادامه پوره سیب زمینی را به خوبی مخلوط کرده و کنار می گذاریم. حالا پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده و درون یک تابه حاوی روغن می ریزیم، سپس تابه را روی حرارت گذاشته و تفت می دهیم تا پیاز سرخ شود.

مرحله 4

سپس رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا رب کاملا سوخته شده و رنگ آن باز شود. پس از آن، پوره گوجه فرنگی را به تابه اضافه کرده و به خوبی مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند.

مرحله 5

پس از گذشت ۵ دقیقه تابه از روی حرارت کنار گذاشته و اجازه می دهیم مواد میانی خنک شود. در ادامه فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا کاملا گرم شود، سپس به سراغ درست کردن سس می رویم.

مرحله 6

برای این منظور تخم مرغ ها را به همراه مقداری نمک درون یک کاسه مناسب ریخته و به خوبی مخلوط می کنیم تا بافت تخم مرغ ها از لختگی خارج شود. سپس روغن مایع را به کاسه اضافه کرده و مجددا مخلوط می کنیم.

مرحله 7

حالا ماست را به همراه شیر به کاسه اضافه کرده و در حدی که سس کاملا یکدست و یکنواخت شود هم می زنیم. در ادامه خمیر یوفکا که شکل مثلثی دارد را روی سطح کار گذاشته و با سس روی آنرا رومال می کنیم.

مرحله 8

سپس مقداری از مواد میانی در قسمت پهن خمیر ریخته و رول می کنیم، سپس از یک سمت خمیر به صورت حلزونی جمع می کنیم. حالا بورک ها را درون سینی فر که با کاغذ روغنی پوشانده ایم می چینیم.

مرحله 9

در ادامه روی بورک ها را با سس باقی مانده رومال کرده و به دلخواه مقداری کنجد و سیاهدانه روی آنها می‌ پاشیم. سپس طبقه میانی فر گذاشته و اجازه می دهیم به مدت ۳۵ تا ۴۰ دقیقه درون فر بمانند تا کاملا پخته شوند.

مرحله 10

پس از گذشت این زمان در صورت نیاز گریل را روشن کرده تا روی بورک ها کاملا طلایی و خوشرنگ شوند. در نهایت بورک ها را از فر خارج کرده و درون ظرف مورد نظرمان می چینیم، سپس به همراه سس دلخواه سرو می کنیم.