یک ماه پیش

نکات و دستور پخت شامی ترش با مرغ مجلسی با طعمی بی نظیر

نکات و دستور پخت شامی ترش با مرغ مجلسی با طعمی بی نظیر

شامی ترش یکی از غذاهای سنتی و اصیل مناطق مازندران و گیلان در ایران است. در این دستور پخت، ما شامی ترش را با استفاده از گوشت مرغ تهیه کرده ایم. برای آشنایی کامل با مراحل مرحله به مرحله طرز تهیه این غذای لذیذ و سنتی، لطفاً به ادامه همراه وبلاگ کدبانو بپیوندید. در این آموزش جزئیات کامل روش آماده سازی و پخت شامی ترش با گوشت مرغ ارائه خواهد شد.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
سینه مرغ۲ عدد
پیاز۲ عدد
تخم مرغ۱ عدد
جعفری و گشنیز۲۰۰ گرم
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
رب انار۲ قاشق غذاخوری
آب نارنج۲ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی۴ عدد
سیر۲ حبه
آرد سوخاری۲ قاشق غذاخوری
پول بیبر، زردچوبه و پاپریکابه مقدار کافی
نمک، فلفل سیاه و روغنبه مقدار کافی

شامی ترش با مرغ مجلسی با طعمی بی نظیر

مرحله 1

برای تهیه شامی ترش با مرغ، ابتدا سینه مرغ را همراه با جعفری و گشنیز در مخلوط کن قرار می دهیم. سپس یکی از پیازها را به صورت چهار قاچ خرد کرده و به مخلوط کن اضافه می کنیم.

مرحله 2

در این مرحله، مقداری پول بیبر، زردچوبه، پاپریکا، نمک و فلفل سیاه را به مخلوط کن اضافه کرده و مواد را به خوبی مخلوط می کنیم تا بافت یکدست شود. سپس مخلوط را از مخلوط کن خارج کرده و در یک کاسه مناسب می ریزیم.

مرحله 3

سپس تخم مرغ و آرد سوخاری را به مخلوط اضافه کرده و به خوبی مخلوط می کنیم تا یکدست شوند. پس از آن، کاسه را با سلفون پوشانده و به مدت یک ساعت در یخچال قرار می دهیم تا مایه شامی طعم دار شود.

مرحله 4

در همین حین، سس را آماده می کنیم. برای این منظور، پیاز باقیمانده را به صورت نگینی خرد کرده و همراه با کمی روغن در تابه تفت می دهیم. پس از آن، مقداری زردچوبه به آن اضافه کرده و تفت می دهیم تا پیاز طلایی شود.

مرحله 5

سپس رب گوجه فرنگی را به تابه افزوده و چند دقیقه تفت می دهیم تا کاملا سرخ شود. در ادامه، رب انار را اضافه کرده و کمی تفت می دهیم تا مواد با هم ترکیب شوند. در نهایت، مقداری نمک، پول بیبر، فلفل سیاه و پاپریکا اضافه کرده و چند دقیقه دیگر تفت می دهیم تا عطر ادویه ها خارج شود.

مرحله 6

در همین حین، گوجه فرنگی و سیر را در مخلوط کن پوره کرده و همراه با آب نارنج و یک استکان آب به تابه اضافه می کنیم. سپس حرارت را کم کرده و اجازه می دهیم سس به آرامی بجوشد و غلیظ شود.

مرحله 7

پس از اینکه مایه شامی استراحت کرد، کاسه را از یخچال خارج کرده و در تابه ای مناسب با مقداری روغن داغ، به اندازه یک گردوی بزرگ از مواد برداشته و مثل کتلت شکل می دهیم. وسط آن را با انگشت سوراخ کرده و در روغن داغ می اندازیم. این کار را برای تمام مایه شامی انجام می دهیم.

مرحله 8

پس از اینکه یک سمت شامی ها سرخ شد، آنها را برمی گردانیم تا سمت دیگرشان نیز سرخ شود. سپس شامی ها را درون تابه حاوی سس قرار داده و مقداری سس روی آنها می ریزیم. درب تابه را گذاشته و اجازه می دهیم شامی ها به مدت 20 دقیقه در سس بپزند.

مرحله 9

در نهایت، شامی ها را درون ظرف مورد نظر چیده و سس باقیمانده را روی آنها ریخته و همراه با کته سرو می کنیم.