یک ماه پیش

نکات و دستور پخت توپک شکلات پرتقالی، یک شیرینی شیک برای پذیرایی!

نکات و دستور پخت توپک شکلات پرتقالی، یک شیرینی شیک برای پذیرایی!

توپک شکلات پرتقالی یکی از انواع شیرینی‌های لذیذ و مطلوب است که بدون نیاز به استفاده از فر قابل تهیه و آماده‌سازی می‌باشد. فرایند آماده‌سازی این شیرینی بسیار ساده و سریع بوده و می‌تواند برای پذیرایی در مجالس و مهمانی‌ها مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه با مراحل کامل و جزئی طرز تهیه این شیرینی خوش‌طعم آشنا خواهید شد. این دستور پخت با دقت و به‌طور مرحله‌به‌مرحله در وبلاگ آموزشی کدبانو ارائه گردیده است تا مخاطبان بتوانند با مطالعه آن، این شیرینی خوشمزه را به‌راحتی در منزل تهیه کنند.

مواد اولیه

مواد لازممقدار مواد
آب پرتقال تازه فشردهنصف پیمانه معادل ۱۰۰ میلی لیتر
روغن مایع۲ قاشق غذا خوری معادل ۷۰ گرم
شکلات تلخ۱۲۰ گرم
پودر کاکائو۲ قاشق غذا خوری معادل ۱۵ گرم
پوست رنده شده پرتقال۱ عدد
شکر۴/۱ پیمانه معادل ۶۵ گرم
بیسکوئیت۱ و نیم بسته معادل ۲۵۰ گرم
فندق ریز آسیاب شده۲ قاشق غذا خوری ( اختیاری)
بادام زمینی آسیاب شده۲ قاشق غذا خوری ( اختیاری)
گردو آسیاب شده۲ قاشق غذا خوری ( اختیاری)
پودر نارگیل برای تزئیننصف پیمانه
پودر پسته برای تزئیننصف پیمانه

توپک شکلات پرتقالی، یک شیرینی شیک برای پذیرایی!

مرحله 1

ابتدا یک پرتقال را تمیز بشویید و خشک کنید، سپس پوست آن را با رنده ریز رنده کنید. دقت کنید که فقط قسمت نارنجی پوست را رنده کنید و به قسمت سفید زیر پوست نارنجی نرسید، زیرا باعث تلخ شدن شکلات می‌شود.

مرحله 2

چند پرتقال را از وسط برش دهید و آب آن‌ها را بگیرید تا به مقدار کافی آب پرتقال داشته باشید. سپس به مقدار کافی از آب پرتقال را داخل یک ظرف بریزید و مقداری شکر به آن اضافه کنید و کمی هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.

مرحله 3

مقداری روغن مایع به مخلوط آب پرتقال و شکر اضافه کنید و سپس پوست پرتقال رنده شده را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید. مقداری پودر کاکائو را هم روی مواد بریزید و با هم ترکیب کنید. سپس ظرف را روی حرارت متوسط قرار دهید.

مرحله 4

مخلوط را روی حرارت، مدام هم بزنید تا شکر حل شود و مخلوط گرم شود. لازم نیست که مخلوط شروع به جوشیدن کند، فقط کافیست که شکر حل شود و همه مواد خوب با هم مخلوط و یکدست شوند. بعد ظرف را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

مرحله 5

مقداری شکلات تلخ را داخل یک ظرف بریزید و به روش بن‌ماری و روی حرارت غیر مستقیم آن را ذوب کنید. همچنین می‌توانید ظرف شکلات را داخل مایکروویو قرار دهید تا شکلات ذوب شود و بعد شکلات را کنار بگذارید تا کمی خنک شود.

مرحله 6

بیسکوئیت‌ها را با دست در اندازه‌های ریز و کوچک خرد کنید. می‌توانید بیسکوئیت‌ها را کاملاً پودر کنید و برای این کار آن‌ها را داخل آسیاب یا میکسر بریزید و یا از گوشتکوب برقی یا دستی استفاده کنید.

مرحله 7

شکلات ذوب شده را به مخلوط پرتقالی اضافه کنید و کمی هم بزنید تا با هم خوب ترکیب شوند و بافت یکدستی تشکیل شود. سپس پودر بیسکوئیت‌ها را اضافه کنید و خوب با هم ترکیب کنید تا بافت یکدست و صافی تشکیل شود.

مرحله 8

مقداری سس پرتقال به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا عطر و طعم آن کاملا به خورد مواد برود. سپس مقداری بادام زمینی و یا مغز گردو را به وسیله میکسر یا هر وسیله دیگری کاملاً پودر کنید و به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا خمیری شود.

مرحله 9

وقتی خمیر به غلظت مناسب رسید و قابل شکل دادن شد و بافت آن کاملاً یکدست و صاف شد، مقداری از خمیر به اندازه یک گردو را بردارید و با دست آن را فرم دهید و گرد کنید. سپس دستتان را مقداری خیس کنید تا مخلوط به دستتان نچسبد.

مرحله 10

دوباره توپک را گرد کنید تا سطح رویی آن کاملاً صاف و یکدست شود. سپس مقداری پودر نارگیل را داخل یک ظرف بریزید و در ظرف دیگری هم مقداری پودر پسته بریزید. توپک شکلاتی را در یکی از آن‌ها قرار دهید و بغلتانید.

مرحله 11

نصف شکلات‌ها را در پودر پسته و نصف باقی مانده را در پودر نارگیل خوب بغلتانید تا کاملاً سطح آن‌ها با پودر پوشانده شود. سپس شکلات‌ها را داخل یک ظرف مناسب قرار دهید و در یخچال بگذارید.

مرحله 12

می‌توانید از پودر گردو یا پودر فندق برای کاور کردن شکلات‌ها استفاده کنید. اجازه دهید تا شکلات‌ها به مدت تقریبا یک ساعت در یخچال استراحت کنند و خودشان را بگیرند و بافت آن‌ها سفت و منسجم شود. سپس از یخچال بیرون بیاورید. در آخر تعدادی توپک شکلات پرتقالی را در ظرف مناسب بچینید و برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با انواع شیرینی‌ و شکلات و چای یا قهوه سرو کنید.